WARSZAWA.

Förra fredagen åkte jag och två kollegor till Warszawa över helgen! Så himla roligt. Har aldrig varit i Polen innan så var extremt pepp. Vi flög tidigt på morgonen och checkade in på världens lyxigaste hotell Marriott vid halv elva på förmidagen. Pefekt tid.

När vi lämnat av väskorna tog vi en karta och började gå mot gamla stan. Det var grått och mulet men ändå över tio grader varmt.

Jag hade en föreställning om att allt i Warszawa skulle vara grått och kännas öststatigt och att alla husen skulle se exakt likadana ut, eftersom i princip hela staden har återuppbyggts efter andra världskriget. Men så var det absolut inte. Det var fullt av färgglada vackra hus i äldre stil. Det var magiskt.

Så himla himla fint. Ville bara gå runt och fota husfasader hela dagen. Vi åt lunch och strosade på stan.

Gick snabbt in om hotellrummet (på 35:e våningen!) innan vi gick ut igen för att shoppa. Efter någon timme fick vi uppdateringen om den misstänkta terrorattacken i Stockholm och det var så otroligt svårt att ta in, kanske särskilt för att vi var extra långt ifrån Stockholm just då. Sån klump i magen.

Ännu lite senare gick vi tillbaka till hotellet och vilade våra små fötter som promenerat ca en mil under dagen, och sedan var det dags att hitta någonstans att äta middag.

Helt okej utsikt.

Kolla in den här snygga kompisen då <3

Vi tog en taxi till Thaisty, där de, såklart, serverade thaimat. Vi beställde in pad thai och en flaska prosecco. Ljuvligt.

Jag hade köpt en ny persikofärgad kimono från Zara tidigare under dagen som jag hade på mig. Efter middagen gick vi vidare till en rooftop bar på vårt hotell och drack en drink. Alltså jag dricker ju aldrig drinkar men herregud så lyxig och god den här var med bubbel och mynta.

På lördagen tog vi tunnelbanan (som kostar 10 kr(!!!!!) för en biljett som räcker i 20 min) till Secret life café, ett ställe vi hade blivit tipsade om pga god frukost. Vi beställde kaffe, smoothie och mackor med avokado och tomat. Mmmm så gott.

Vi åkte vidare till Polin, ett museum för de polska judarnas historia. Utställningen (som är permanent) visar judarnas tusenåriga historia i Polen där de under 1800- och början av 1900-talet var en viktig del av samhället i Polen som var ett land som utmärktes av religiös tolerans, fram till andra världskriget och den tyska ockupationen och efter det återstod bara runt 300 000 judar i Polen. I slutet av 60-talet drevs en kommunistisk antisemitisk kampanj vilket ledde till att det bara blev några tusen judar kvar. Ett väldigt viktigt museum med andra ord. Kan verkligen rekommendera det.

Vi gick vidare mot shopping som vi hade tittat ut på kartan. Det är ju lite så när en är i en ny stad. En får chansa.

Väldigt härligt att strosta runt i solen med dessa två.

När vi hade gått nästan 1,5 mil och kollat i massa affärer (bland annat typ fyra apotek, ÄLSKAR apotek, köpte fyra nagellack och Avène thermal water spray t.ex. för typ totalt 150 kr) var det dags att ta sig hemåt.

Alltså jag ÄLSKAR detta. Alla dessa fina hus och solen och två fina smarta kloka snygga härliga kompisar som får en att skratta hysteriskt. Så tacksam.

Lite senare åt vi middag i lobbybaren för vi hade så ont i fötterna att vi knappt orkade gå en meter till, men det var väldigt gott. Beställde efterrätt. Ska verkligen unna mig det oftare, så himla trevligt. Sedan gick vi och la oss tidigt eftersom vi skulle gå upp EXTREMT tidigt dagen efter, redan vid 04:15 för att vara exakt, för att ta flyget hem igen.

Kan verkligen rekommendera alla att åka till Warszawa! Jag åker gärna dit igen eftersom vi bara var där två dagar. Men jag tycker att det var så himla fint där, och det är ju något speciellt med att kunna bo på lyxiga hotell och äta fina middagar till mindre än halva priset av vad det kostar hemma. Dessutom har ju Polen en väldigt intressant historia som ger allt ytterligare en djupare dimension tycker jag. Väldigt fint.