SPLIT DAG 1.

Första dagen i Split! Ingen av oss hade varit i Kroatien tidigare så det var väldigt spännande att komma dit. Vi flög på förmiddagen och när vi kom fram mötte vi upp killen som vi hyrt lägenhet av via Airbnb, så himla bra och smidigt. Det första vi gjorde sen var att leta upp stranden och havet.

Två minuter från lägenheten möttes vi av detta. Turkost vatten, båtar och de magiska bergen bakom. Vi var helt bortom oss. Så mycket bättre än förväntat.

Det blåste väldigt mycket och var många höga vågor, så vi blev lite rädda och vågade bara gå ner och doppa oss från stegen innan vi googlade vidare på badplatser i närheten. Men dessa två persoenr alltså. Så mycket kärlek jag känner för dem.

Ett par minuter bort hittade vi en mycket bättre badplats!

Jag som aldrig har gillat att bada eller varit särskilt förtjust i vatten och som ALLTID fryser, var helt chockad över den kärlek jag instinktivt kände till det här havet. Jag har ju inte heller varit på sol- och badsemester sen jag var tio år så det är kanske inte så konstigt. Det här vattnet går ju inte ens att jämföra med vårt i Sverige. Så överraskande satt jag här med benen i vattnet utan att frysa det minsta, det måste ha varit minst 25 grader i vattnet, och efter en stund när jag vågade hoppa i kände jag mig FRI. Så himla himla himla klyschigt jag vet men ni får ursäkta en badkruka.

Sen satt jag och Linnea på kanten och drack en öl och pratade om hur underbart livet kändes just exakt nu och jag kände mig 100% lycklig.

Motvilligt gick vi till slut upp, och tittade på solnedgången från vår balkong.

Drömmigt.

Sen gick vi ner till stan och det var fullmåne mellan palmerna.

Vi åt vegetariska burgare från Toto's burger bar, väldigt gott!

Och så gick vi en stund längs Riva tillsammans med alla andra turister innan vi gick hem igen. Så bra första dag!

MIN VECKA I BILDER - HITTILLS.

Här kommer min vecka hittills i bilder, för idag åker jag till Split i Kroatien med Sandra och Linnea! Herregud vad jag längtat efter denna resan. Så magiskt att det äntligen är dags.

I måndags åt jag lunch i Folkets park med Sandra och Anna och Jack. Vi köpte sallad och satte oss på en filt i skuggan. Efteråt gick jag och köpte badskor, det måste man tydligen ha i Kroatien, och så gjorde jag pedikyr för första gången.

Det var så otroligt varmt på kvällen. Vi satt i lägenheten och höll på att smälta bort så jag gick ut för att köpa glass. Gick långsamt långsamt och var glad för minsta lilla vindpust. När jag kom tillbaka och hade ätit en glass fick jag ny energi och ställde mig och gjorde hummus, dadelbollar och en variant på den här kladdkakan, fast utan ägg. Det blev så gott!

I tisdags vaknade jag tidigt. Äldkar att vakna tidigt, jag har så mycket energi och mår verkligen som bäst typ innan kl 10 på förmiddagarna. Då gäller det att passa på. Jag satte på en kopp kaffe, la i en maskin tvätt och började packa för resan. Sen stekte jag bananpannkakor till frukost som jag åt i skuggan på balkongen, det var 24 grader redan vid halv tio på morgonen. Till sist färgade ögonbrynen innan jag packade väskan och satte mig på cykeln kl 10:45.

Jag och Sandra skulle nämligen hem till Anna och passa Jack medan hon tränade. Så himla mysigt att vara barnvakt.

Eftersom det var 28 grader ute var det enda rimliga att åka till stranden, så det gjorde vi. Och till och med jag badade, jag som i vanliga fall bara brukar stå på trappan med vatten upp till knäna och vara nöjd så. På kvällen färgade jag håret och lagade en gryta till middag, och så började jag titta på dokumentärserien The Staircase på Netflix, tips! Mycket spännande.

Igår gick jag också upp tidigt, tog på mig oömma kläder och hoppade på tåget till min storebror. Han skulle nämligen lära mig att svetsa, och samtidigt passa på att laga vår fåtölj som gått sönder i foten. Så jag svetsade helt sonika ihop den igen, hehe. Det var skitläskigt.

På eftermiddagen kom jag hem igen och hängde upp tvätt på balkongen, och det kändes så drömmigt. Har en dröm om att torka tvätt utomhus. Helst i en trädgård, men ändå. Balkongen får duga så länge.

Packade inför resan och fortsatte att titta på The Staircase.

Annars gick dagen mest ut på att stå ut med värmen. Det har ju varit så galet varmt de senaste dagarna och igår låg jag utslagen på soffan med en iskall Ramlösa granatäpple, snickersglass, gardinerna fördragna, fläkten på och en kylklamp från frysen på låren. Phu.

MIN VECKA I BILDER.

Sista arbetsveckan innan semester! Fortfarande extremvarmt, måste ha lösa fladdriga kläder.

Efter jobbet i måndags cyklade jag hem till Johanna, det var hennes tur att ha månadsmiddag och vi satt å hennes drömmiga innergård under vinrankorna och åt potatis och kikärtsbiff, och så kaffe och glass till efterrätt såklart. Världens bästa tradition, våra månadsmiddagar.

Tisdag och träning. Till middag gjorde jag den här linsgrytan med sötpotatis och curry. Så gott.

I onsdags efter jobbet åkte jag hem till en kollega och grillade, och i hennes trädgård hade hon en hängmatta som jag la mig i och snabbt upptäckte jag att det var HIMMELRIKET. Kände mig på något märkligt sätt ett med naturen på en sekund. Härlig känsla, älskar numera hängmattor.

Torsdag och tröttheten var nästan oöverkomlig. Gjorde ljummen potatissallad till middag.

Fick hem min nya klänning som jag beställt från Stories rea, den är orange och extremt fin tycker jag.

Och så äntligen fredag!!!!!!! Jag skulle dessutom bara jobba halvdag så det var ju rena barnleken. Innan jag visste ordet av var klockan 12 och helt plötsligt hade jag fyra veckors semester framför mig.

Cyklade iväg och mötte upp min kille utanför Saluhallen för att äta lunch. Det blev halloumiburgare från Falafel & Burgers. Så gott, och lyxig lunch när man är van vid ljummen matlåda instängd på ett kontor.

Efter lunchen cyklade min kille iväg och fortsatte jobba, medan jag beställde en cappuccino och promenerade hem genom stan och stannade i lite affärer på vägen. När jag kom hem tog jag en liten tupplur. TUPPLUR! Det har inte hänt på jag vet inte hur länge. Men det är tydligen sånt man kan göra när man kommer hem en fredagseftermiddag och klockan bara är 15 och man känner sig lite trött.

På kvällen åkte jag hem till Sandra.

Sandra var i full fart med att göra egen pastadeg, och jag hällde upp lite nödvändigheter i väntan på maten. Iskallt rosé är fan livet.

Sen gjorde vi pasta! Så kul!

Och gott blev det också. Vi gjorde en röra på stekta champinjoner, vitlök, grädde, babyspenat, basilika och citron tillsammans med ugnsrostade tomater. Mums!

Ingen dålig utsikt från Sandras balkong, och en riktigt bra start på semestern.

Men klockan 05 ringde min mobil. Det hade börjat brinna i ett lägenhetshus i Malmö och tre trapphus fick evakueras. Eftersom jag via jobbet är med i kommunens krisstöd ringde de och frågade om jag kunde komma och hjälpa till. Så en halvtimme senare satte jag mig på cykeln, så märkligt att vara ute halv sex på morgonen en lördag och hela stan luktade rök efter branden.

Några timmar senare var jag hemma igen och tog ännu en tupplur, lite förvirrad över att ha varit vaken mellan 05-09.30 och sen somna igen och vakna några timmar senare. Det blev såklart en märklig dag och inte riktigt som jag tänkt mig, men vad gör det. Jag veckohandlade, solade på balkongen, lyssnade på P3 Dokumentär och lagade mat, och lite senare på kvällen gick jag en promenad.

Resten av lördagskvällen spenderades i soffan framför Sex & The City med kaffe, citronvatten, dadelbollar och toblerone.

Imorse vaknade jag 05:50 och kunde inte somna om. Satte igång en maskin tvätt, kokade en kopp kaffe och gjorde en smoothie på mango, ananas och passionsfrukt blandat med jordgubbar, banan, havregryn, linfrö och en skvätt mjölk. Så gott!

Lite senare gick jag bort till St Knut och mötte upp Sandra utanför Söderberg & Sara.

Vi satte oss på trottoaren och beställde frukost. Så mysigt.

Det kändes lite som i Paris där uteserveringarna bara är mitt på trottoaren och folk går in och ut och köper bröd och kaffe. Och vi satt i skuggan och drack kaffe och pratade i en och en halv timme. Extremt bra start på söndagen.

Efteråt gick jag hem och städade lägenheten, och på eftermiddagen tränade jag. När jag kom hem korkade vi upp en flaska iskall cava och lagade en vegansk fiskgratäng som blev sååå himla god. Resten av kvällen har vi bara suttit i soffan och tittat på The Office och ätit glass med jordgubbar. Inte dumt alls.

FREDAG! - SEMESTER.

Äntligen fredag och ÄNTLIGEN semester! Just nu känns det helt overkligt bara, har längtat så länge att det nu nästan känns bisarrt. Lyxade till det lite extra och bestämde mig dessutom för att bara jobba halvdag idag. Just nu känner jag ett stort behov av att boka in saker att göra på semestern så att jag inte ska få panik av rastlösheten. Vet ju av erfarenhet nu att jag inte klarar av att inte ha saker planerade, att jag får ångest av att bara ha tomma dagar framför mig. Samtidigt måste jag ju tillåta mig själv att varva ner, vila och återhämta mig. Så jag får försöka hitta någon slags balans mellan att städa kylskåpet och rensa garderoben och dricka vin och ligga på soffan och titta på serier. Idag ska jag fira in semestern genom att gå ut och äta lunch med min kille, och ikväll ska jag hem till Sandra och hon ska bjuda mig på hemmagjord pasta! Inte illa. Imorgon ska jag träna, och på söndag ska vi till stranden. Om mindre än en vecka är vi i Kroatien. Herregud nu känns det som att allting ska börja.

ANNE OCH PONTUS.

För några helger sen var det äntligen dags för Anne och Pontus bröllopsfest. De gifte sig för ungefär ett år sen och skulle nu ha själva festen. Jag var där dagen innan och hjälpte till med förberedelserna, och under själva bröllopsfesten hade jag fått den stora äran att vara toastmadame. Så himla fint! Det är något väldigt speciellt med bröllopsfester. Magiskt.

Vi hämtade upp ett stort fång rosa pioner från Florera på vägen från Malmö, och placerade dem i små vaser på alla bord.

Anne var 10 av 10 i en så himla fin klänning från Ganni.

Ute i trädgården stod det ett stort tält där middagen skulle vara.

Kvällen innan var vi där och fäste metervis med naturvita linnetyger i taket på tältet. Så drömmigt.

Anne är sjukt obekväm framför kameran och jag fick använda min stränga röst för att beordra henne att stå still så jag kunde ta lite bilder.

Och när hon till slut stod still lyckades jag ta de här extremt fina bilderna på henne.

Man kan ju inte bli annat än glad över den här extremt gulliga lilla familjen, men hur gärna jag än hade velat ta fler bilder var det omöjligt för vid det här laget hade alla gästerna redan ankommit och stod och väntade på oss.

Så efter en välkomstskål och lite fix kunde vi äntligen mingla lite. Eller ja mingla och mingla, det är det värsta jag vet och jag är så extremt dålig på det så egentligen gick jag bara och letade upp mitt lilla gäng och pussade på minst en av dem. Min klänning har jag köpt på Tradera, men den är från H&M från början i sidenliknande material med lång slits. Köpte den för typ 50 kr och lämnade in den till skräddare som sydde upp den lite.

Lite spel och öl innan maten.

Tillsammans med min toastmasterkompis!

Sen åt vi världens godaste middag och skålade för det fina brudparet, jag och Felicia höll tal och var så sjukt nervösa, men allt gick så bra.

Och till sist öppnade vi upp dansgolvet och sen dansade vi PÅ RIKTIGT i fyra timmar. Oavbrutet. Det är sann lycka. Det blir liksom lite fånigt hur man än beskriver det men den här dagen och kvällen var definitivt en av de bästa hittills det här året. Att få hjälpa en av sina närmsta kompisar under en sån här viktig dag, det är en väldigt härlig känsla. Att få utmana sig själv och göra något man inte brukar och som man egentligen är ganska nervös över. Att få stå uppklädd till tårna med sina närmsta och skåla i bubbel. Att det pirrar till i magen när man ser sin kille i kostym. När man får dansa med sina allra bästa kompisar på ett dansgolv och helt obrytt skrika ut sin lycka. När man är så 100% här och nu att man inte kollar på sin mobil en enda gång på hela kvällen. Jag känner mig så sjukt tacksam över det. Det är liv.

MIN VECKA I BILDER.

Måndag och dödstrött. Det skulle bli 26 grader varmt så jag tog på mig shorts och espadrillos.

Så fint med solen genom träden på väg till jobbet på morgonen. Älskar att cykla om sommarmorgnarna, det är så lugnt och stillsamt på gatorna och man slipper ha på sig jacka och kan njuta av de fina träden. Jämfört med iskall januarimorgon med snöblandat regn och vantar.

Testade ett nytt träningspass i onsdags. Var lite nervös över om jag skulle klara det, men det gjorde jag. Kanske blev jag lite extra sporrad att ta i när passet började med att en äldre man frågade mig "Hur stark är du då snäckan?". Så tröttsamt att ständigt känna att man måste motivera sin existens eller rätt att få vara någonstans. Som ett barn som måste förklara att jag OCKSÅ KAN lyfta tungt och springa snabbt fastän jag har nagellack och är en ung tjej.

Hur som helst. Det blev torsdag och jag hade på mig min favoritklänning och gick ut och åt pizza med mina kollegor efter jobbet.

Fredag! Jag var så himla himla trött att jag handlade med mig färdigmat hem och låg på soffan och tittade på Sex and the city hela kvällen, bortsett från 45 minuter när jag satt i kvällssolen på balkongen och drack en öl och drömde mig bort på Gannis rea.

I lördags åkte jag och tränade vid 10-tiden. Det var så extremt roligt, kände mig verkligen helt endorfinhög efteråt. Så ovanlig men magisk känsla. Kom hem och gjorde en grön smoothie men misstänkte att jag inte skulle bli mätt på det och kompletterade med en pizzaslice och en banan. Smoothien blev så äcklig att jag fick tvinga i mig den, eftersom jag inte hade hjärta att spola ut den.

På eftermiddagen gick jag och min kille ut och drack en öl innan jag mötte upp Anne och vi cyklade bort till Värnhem för att fira Sandra.

Vi åt middag på Sajvva, så himla gott. Jag åt en kimchiburgare och så drack vi jordgubbsmimosa. Efteråt gick vi hem till Sandra och åt efterrätt och sen satt vi och pratade om livet till klockan två på natten. Det känns så sjukt lyxigt att jag får ha så fina kompisar. Min bonusfamilj.

Och idag har jag varit trött, veckohandlat, vilat, städat lite och ätit ensammiddag på balkongen, halloumitacos med mango, jordgubbar och koriander. Så sjukt gott. En vecka kvar till semester nu!

FREDAG!

Äntligen veckans bästa dag! Och äntligen bara EN VECKA kvar till semester!!! Herregud så mycket jag längtar. I helgen har jag som vanligt inte så mycket planerat, förutom att vi ska fira Sandra på lördag med middag och att jag ska träna. Det känns ganska lagom efter en extremt trött vecka. Hoppas ni får en fin helg!

SAKER JAG LÄNGTAR EFTER JUST NU.

Att vår lådcykel ska bli monterad och klar för avhämtning. Det borde vara om typ två veckor. Längtar!!

Kroatien. Om två och en halv vecka(!!!!!!) åker vi. Kan knappt vänta.

Köpenhamn. Älskar Köpenhamn så mycket. Vill åka över med Sandra och shoppa och dricka vin, vill åka över med min kille och besöka obskyra barer och dricka öl och äta mat, vill åka över och dansa på Köpenhamn Pride. Vill helst av allt flytta dit.

Dynor till möblerna på balkongen. Att vi inte har köpt det än är ett mysterium.

Och till sist inte ett längt utan ett tips: Katarina Wennstams sommarprat. Så viktigt och bra.

MIN VECKA I BILDER.

Måndag! Fortfarande trött efter helgens bröllop så här försöker jag kämpa i hissen kl 07:13.

Tisdag och träningen blev inställd, så efter jobbet åkte jag och köpte födelsedagspresent och bikini. Ganska skönt att gå ensam på stan när alla andra satt och tittade på fotboll.

I onsdags hade jag äntligen klipptid. Hade längtat efter det så länge men så när jag kom dit sa frisören att jag egentligen inte behövde klippa mig utan bara göra en kur mot torrt hår?? Ändå shysst frisör som säger det. Men jag klippte mig ändå såklart. Var väldigt nära att köpa ett extremt dyrt schampo men lyckades till sist ta mitt förnuft tillfånga.

Fredag!

Efter jobbet mötte jag upp Sandra och vi åkte till stranden, tog ett iskallt dopp, drack bubbel, pratade om livet och åt en glass. Perfekt eftermiddag och kväll.

Solnedgång och jag tittade på några avsnitt Sex and the city innan jag somnade tidigt. Älskar den serien.

Efter över nio goda timmars sömn gick jag upp och tränade ett pass cirkelfys.

Senare veckohandlade jag, städade lite och så kom Sandra över och tittade på matchen med mig. Trevligast var sällskapet och glassen.

Sen lagade jag middag som jag åt på balkongen. Väldigt drömmigt. Åt chokladlakrits och kollade på Sex and the city resten av kvällen.

Och imorse då. Åt frukost på balkongen, lyxade till det med nektarin i müslin. Så underbart att kunna sitta på balkongen en sommarmorgon och dricka kaffet. Dröm.

Sen hoppade jag i kläderna och åkte hem till min storebror för att fira min brorsons tvåårsdag.

Och sen spenderades eftermiddagen med långbord i skuggan, tårta, lek på gräsmattan och kaffe. Så himla fin helg.

FREDAG! - JULI.

Fredag och två veckor kvar till semester! Det är allt jag tänkerpå nu. Jag är så olidligt trött och jag förstår inte hur jag ska orka i två hela veckor till. Det känns orimligt?? Försöker boka in roliga saker för att få tiden att gå, som träning, häng med kompisar och utflykter. Att bara avboka och vara hemma för att man är trött blir man ju knappast piggare av, inte jag i alla fall. Idag efter jobbet ska jag och Sandra sticka till stranden, det ska bli väldigt härligt. Imorgon ska jag träna och på söndag ska jag fira min brorson som fyllt två, så det blir mysigt. Hoppas ni får en fin helg!

FÖRRA VECKAN I BILDER.

Hej! Jag har varit upptagen med bröllop och att vara törtt efter bröllop så därför kommer detta inlägget lite sent. Vet att ni suttit som på nålar och väntat så håll till godo!

Måndag och AW efter jobbet då vi gick och åt italienska pizzor. Mycket trevligt!

Tisdag och träning som vanligt, ser extremt sur och trött ut? Trött dock men icke sur!

Onsdag. Tittade på Sverigematchen och tog en öl. Gick hem och facetimade med mitt syskonbarn som fyllde två år, det var bästa stunden på dagen att få prata med honom.

Hämtade ut ett paket från Ganni på posten, en tröja som jag köpte på rean. Spärra in mig om det är ett brott att älska gråa tröjor!!

Torsdag och träning igen. Som så ofta stressad och trött och vill ställa in, men så nöjd när jag väl är där.

Och så fredag till slut då. Firade med finskorna och slutade tidigare från jobbet för att åka hem till Anne och hjälpa dem att fixa en massa inför bröllopet som skulle vara dagen efter.

Vi hängde tyger och ljusslingor och byggde bord och dukade i flera timmar.

Och så kom dagen till slut! Jag skulle vara toastmadame och hade på mig en vinröd klänning som jag köpt för typ 70 kr på Tradera som jag sen lämnade in till en skräddare för att sy upp. Blev mycket nöjd!

Hämtade upp blommor på vägen.

Och hela dagen och kvällen blev så himla härlig, brudparet var nöjda, jag fick utmana mig själv med toastmadameriet och tal och så dansade vi tills hela kroppen värkte och vi tog en taxi hem vid halv fya-tiden. Så himla himla bra kväll!
maria

MARIA

Hejhej, jag är 28 år, bor i bästa staden Malmö och jobbar som socionom.

Det bästa jag vet är att dansa, kisa mot solen, städa, Paris, öl på fredagar, kärlek, cykla och när saker blir som jag tänkt mig.