är jag konstig....

...för att jag ställer klockan på en halvtimme-timme tidigare än jag måste gå upp så jag ska hinna sitta vid datorn/blogga och dricka tre koppar kaffe på morgonen?
...för att jag ibland på lunchen på jobbet medvetet hellre väljer att sitta ensam än bredvid någon?
...för att jag inte riktigt bryr mig om jag får kompisar på jobbet eller inte?
...för att jag inte riktigt orkar engagera mig i kursens sista tenta (som är sjukt intressant)?
...för att jag tror att jag ska frysa trots att det är 22 grader ute?


ja, lite.


KOMMENTARER

Nope. Inget illa menat, men det är mest tröttsamt med människor som hävdar att de är just "lite konstiga" på grund av att de gör rakt igenom alldagliga saker...



Gå upp tidigt? Tänker att du ska frysa, i självaste Sverige..? Kom igen! Lite värre grejer får du komma med om du ska kunna klassas som konstig.

2010-05-22 | 11:16:12
Christine

Haha, rolig kommentar ovanför mig.

2010-05-22 | 17:18:19
URL: http://qusans.blogg.se/
maria

<earbQwqwqa<zs<x: oj vad du är bitter. hört talas om lite humor-twist på inlägg?



alldagliga saker vet jag inte riktigt, känner mig lite märklig som inte vill anstränga mig för att skaffa vänner på jobbet utan hellre sitter ensam och slipper prata med någon. men det kanske inte är några konstigheter. så skönt för mig så fall, då är jag normal!!

2010-05-22 | 21:56:48
URL: http://mariao.blogg.se/

Tja, din twist var rätt förutsägbar.



Med tanke på att du verkar ha en del bra vänner redan så tycker jag inte att det är ett dugg märkligt egentligen. Och att vara osocial är inte konstigt, det är mänskligt. Vissa är sociala, andra inte.



Det är bara konstigt om man har en bild i huvudet om hur en normal människa ska vara och agera, och tycker att allt som inte är som den bilden är konstigt. Tänk utanför ramarna lite i så fall.

2010-05-23 | 10:10:14
maria

<earbQwqwqa<zs<x: fast nu tror jag att du analyserar mitt lilla fem-minutersinlägg lite för mycket. jag har verkligen inte en bild av hur en normal människa ska vara och agera - absolut inte. bland annat den kurs jag just läst har i princip gått ut på att ifrågasätta allt som anses normalt så nja, någon "normal" människa tror jag inte existerar.



jag tycker inte att jag är onormal. jag behöver kanske inte fler vänner, men å ena sidan känns det dumt att inte anstränga sig att för att lära känna mina arbetskamrater, å andra sidan BEHÖVER jag kanske inte dem.

2010-05-23 | 11:46:50
URL: http://mariao.blogg.se/

Fast då borde ordet "konstig" inte finnas i din vokabulär. Utgår man inte från en norm så finns nämligen inget avvikande. Varför är något konstigt över huvud taget?



Jag tror att du överdriver lite, ALLA har en bild av vad som är normalt. Det sitter i ryggmärgen och att läsa några kurser kommer inte att råda bot på typ 20 års samhällsuppfostran, även om det är bra att vara medveten



När du säger så, så är det mer som att du försöker leva upp till en politiskt korrekt bild av hur en vettig och "bra" människa är - utan fördomar och full av acceptans. Och inget illa menat, men när du säger att du inte alls har en bild av det normala så låter det mer som att du rabblar inlärda (politiskt korrekta) värderingar utan att egentlig ha tänkt efter.

2010-05-27 | 01:12:41
maria

<earbQwqwqa<zs<x: jag håller med dig, det är väl klart att ALLA har en bild av vad som är "normalt". som du säger, det sitter väl i ryggmärgen vare sig man vill eller inte, men bara för att jag vet vad som BORDE vara normalt betyder inte att jag förhåller mig till det. med tanke på vem jag är och hur mitt liv och umgänge ser ut så vore det konstigt om jag skulle gå runt och tycka att alla som inte håller sig till normen vore annorlunda.



det finns väl egentligen inte någon som är helt och hållet "normal" om vi nu ska använda oss av det ordet (det var verkligen inte det jag hade i tankarna när jag slängde ihop ett inlägg på fem minuter innan jag sprang iväg till tuben). den bilden av en normal människa är väl så fall snarare något folk försöker sträva efter men som ingen kanske uppnår?



det är väl klart att jag försöker vara en vettig och bra människa, det försöker väl de flesta, och även du som kommenterar här anonymt? jag har aldrig påstått att jag är perfekt eller att mina åsikter och tankar är välutvecklade. tro mig, jag har tänkt och tänker efter. det här är min blogg och med tanke på innehållet tror jag faktiskt inte att jag BEHÖVER leva upp till en politisk korrekt bild av mig.

2010-05-27 | 11:28:10
URL: http://mariao.blogg.se/

Jo, de flesta vill väl vara bra människor. Men det jag menar är att många har en inlärd bild av hur en sådan person är, och istället för att tänka efter så anammar de bilden och alla värderingar.



Ett exempel är att man idag "ska" tycka att kvinnor i princip har det sämre än män i Sverige, en viss feministiskt inställning har blivit politiskt korrekt. Men när man ifrågasätter folk så har de inga bättre svar än att "det vet ju alla, det bara är så". Eller så drar de fram några klassiska exempel, så som löneskillnader och kvinnors gratisarbete i hemmet. Att de strukturer som finns i samhället också medför grova nackdelar för män är folk inte intresserade av att diskutera, generellt sett. För de har aldrig tänkt på saken, utan bara svalt allmänhetens åsikt.



Och när folk säger politiskt korrekta saker så blir jag sugen på att ifrågasätta det, för att se om det finns någon verklig tanke bakom. Det är därför jag överanalyserar ditt hastiga inlägg.

2010-05-27 | 16:08:14
maria

<earbQwqwqa<zs<x: visst är det så. de som läst genusvetenskap vet att vi även läser otroligt mycket om män och maskulinitet och jag är mycket medveten om vilka grova nackdelar samhället strukturer medför män. men fortfarande - det här är min blogg och jag väljer att inte skriva om det därför att jag inte vill. det betyder inte att jag inte vet vad som försiggår. klassiska exempel som löneskillnad och kvinnors obetalda arbete i hemmet stämmer ju, eller hur? det är inget man hittar på för att svara på frågan varför det inte är jämställt.



och varför ska man behöva försvara sig i en sådan fråga? feminism går ut på att skapa jämställdhet, punkt. det betyder att alla ska ha lika villkor att påverka sitt liv och fatta egna beslut. det gäller både män och kvinnor och så är det med den saken. sen finns det överdrivna åsikter på alla håll inom all politik.

2010-05-28 | 11:09:01
URL: http://mariao.blogg.se/

Du måste såklart inte skriva om något som inte intresserar dig, men samtidigt så måste man ju tåla att bli ifrågasatt tycker jag.



Jo, löneskillnader m.m stämmer. Men det betyder inte, som många verkar tro, att kvinnor generellt sett har det sämre. Det är bara det att media sällan tar upp orättvisor som enbart drabbar män, och det ger folk en skev bild tror jag.



Feminism ser jag som halva sanningen, man fokuserar för mycket på kvinnan. Att mannen också behöver bli jämlik med kvinnan (inom föräldraskapet ex) tycks inte vara viktigt, och därför är feminism för mig ofullständigt.

2010-05-28 | 11:57:26
maria

<earbQwqwqa<zs<x: den feminism som du (och i princip alla andra) kritiserar är den bild som framställs i media bredvid kanske ett citat av gudrun som säger att män är djur. eller något sådant. jag säger det en gång till: i genusvetenskap har vi som sagt läst väldigt mycket om även män och jättejättemycket om jämställdheten inom föräldraskapet.



problemet är att många som inte gillar feminism utgår från den mediala framställningen av feminism och feminister. jag har skrivit mycket om föräldraskapet både i min blogg och i uppsatser. så när du säger att feminism för dig är ofullständig för att jämställdheten inom föräldraskapet inte tycks vara viktigt, är du fel ute. det är jätteviktigt för jämställdheten och det fokuserar feminism jättemycket på.

2010-05-28 | 12:15:24
URL: http://mariao.blogg.se/

Jo, men där får man väl också skilja på feminism och feminism. Den sort som jag syftar på är den som sprids i media, absolut. Problemet är att den inte bara existerar där, utan att folk faktiskt har tagit den till sig som någon slags sanning. Så nu säger var och varannan att "klart jag är feminist, samhället är orättvist mot kvinnor". Att samhället är orättvist mot män också kan de inte acceptera, eftersom media inte rapporterat något om detta...



Folk är otroligt ensidiga helt enkelt. Feminister som är insatta i ämnet kanske är mer nyanserade som du säger, å andra har jag inte träffat några sådana. Inga som kallat sig för feminister i alla fall.

2010-05-31 | 17:53:08

Skriv kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback
maria

MARIA

Hejhej, jag är 28 år, bor i bästa staden Malmö och jobbar som socionom.

Det bästa jag vet är att dansa, kisa mot solen, städa, Paris, öl på fredagar, kärlek, cykla och när saker blir som jag tänkt mig.

hejamaria@gmail.com


Follow on Instagram

Follow



arkiv


2019
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2018
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2017
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2016
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2015
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2014
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2013
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2012
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2011
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2010
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2009
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2008
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2007
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december


Senaste inläggen



Kategorier