KINA DAG 1

i söndags klockan halv sju på kvällen lyfte planet från kastrup till shanghai! efter en natt med inte många timmars sömn på planet landade vi i shanghai vid 11 lokal tid. sen åkte vi med buss för att checka in på hotellet. shanghai är en extremt modern stad på många sätt och vis med ca 18 miljoner(!) invånare.

på bussen kunde jag fortfarande inte fatta att jag var i kina, men blev helt galet fascinerad av alla husen på en gång.

när vi kom fram lämnade vi vårt bagage och bytte om (PGA VAARMT!!) och sen gav vi oss ut på en galet lång promenad, bara för att kunna hålla våra jetlaggade ögon öppna hela dagen.

vi skulle ha gått till shanghai urban planning exhibition, men det var stängt på måndagar så vi fick promenera vidare. åt lunch på världens skummaste ställe och insåg hur annorlunda de offentliga toaletterna utomhus var (de allra flesta toaletter i kina är liksom ett hål i marken, typ som en pissoar fast i golvet, även för kvinnor. dom har typ aldrig toalettpapper och aldrig tvål, inte alltid toalettdörr samt världens sämsta spolning, så ni kan tänka er att detta var en upplevese i sig).

efter att vi gått ett tag på en lång gata kom vi fram till the bund, som är ett stråk vid huangpu-floden som delar shanghai i två delar, en ny och en äldre del. om man står på det äldre området så ser man längst the bund en otrolig utsikt över shanghais skyline med alla skyskrapor.

det är helt otroligt, det ser liksom ut som en tapet eller en tavla som någon bara ställt fram.

när hela kören samlades för att ta en gruppbild framför utsikten hände den sjukaste saken jag varit med om i hela mitt liv tror jag. fler och fler kom fram och fotade oss, och tillslut stod det en klunga på säkert 50 personer som ville fota oss och som alla sprang fram och ställde sig framför för att fota sig tillsammans med oss! går knappt att förklara men hela situationen var så extremt absurd. sådär stod vi i säkert tio minuter.

vackert.

vi gick igenom en enorm park mitt i stan...

...för att komma fram till yuyuan garden (som är typ gamla stan).

efter denna lilla promenad på tre-fyra timmar gick vi tillbaka till hotellet.

jag, erika och sanna bodde i detta extremt fina hotellrum! (med riktig toalett :))))

när vi hade duschat och gjort oss fina samlades alla i lobbyn för att promenera till the bund igen.

vi hade bokat bord för att äta middag på lost heaven on the bund och det kan nog ha varit något av det godaste jag ätit i hela mitt liv!

restaurangen bestod av tre våningar, varav den högsta hade en uteterass med denna utsikt!

tyvärr regnade det så vi fick sitta inne och dricka bellinis/margaritas och prata om den sjuka dagen vi varit med om. och lite senare när vi gick hem genom regnet slog det mig vilken fantastisk stad jag var i!

(OBS jag märker överanvändningen av "galet" och "sjukt" i detta inlägg men det är dom orden som bäst beskriver just den här dagen och hela resan också för den delen!!!)