KINA DAG 4

fjärde dagen i kina, kunming, vaknade vi till lite dimma på elfte våningen.

men vi samlades och tog en buss upp i sjukaste bergen, western hills. bussen kunde bara köra typ två tredjedelar av vägen, så vi fick gå sista biten upp.

det här går knappt att beskriva i ord eller bilder, det var bara så extremt mäktigt och fascinerande när man stod där 2500 meter över vattnet och kunde se över hela stan typ.

western hills är som en skogsklädd park, som sträcker sig över 4 mil där uppe. western hills byggdes av typ två personer på 1700-talet (lite osäker på årtalet) och alla trappsteg är byggda förhand och således pyttesmå och livsfarliga. i bergen ligger tre olika tempel och massa olika statyer och grottor.

vid det första och lägst belägna templet fanns en staty och om man rörde vid "guldet" på hans knä så skulle man bli rik, och likadant om man kastade ett mynt i den här brunnen och om man träffade ett litet hål i mitten.

kompisar i bergen.

ytterligare några meter upp låg nästa tempel samt ett litet turist-torg med superdyra turist-saker.

våra guider berättade om de här gröna algerna som staten lagt flera miljoner på att försöka få bort från denna gigantiska sjö. det var tydligen någon alg som bara spred sig och förstörde vattnet, och man försöker hela tiden begränsa det, som på den här bilden, men det sprider sig snabbt.

allra högst upp och massa massa trappsteg upp ligger det tredje templet och där var det extremt varmt (och erika var magsjuk så det hela var verkligen ett äventyr).

att gå såhär långt upp på dessa pyttesmå trappsteg tog kanske två timmar, så innan vi gick ner hela vägen igen stannde vi för att ta en gullig turistbild. när vi gått ner dit bussen släppte oss (alltså fortfarande extremt högt över vattnet) skulle vi nämligen göra en väldigt rolig sak...

...åka linbana ner från hela berget!!

så himla häftigt att titta upp på ett extremt högt berg och tänka: där uppe var jag nyss och då var denna sjö pytteliten.

vi tog en konstig öppen bil/buss/taxi en bit bort och åkte till en sjukt stor restaurang där vi skulle äta lunch.

sen gick vi in i något som heter minority village, en by som dom byggt upp för att representera alla de 25 minoriteter som lever och har levt i yunnan-provinsen. det är alltså ingen som bor där, utan det är en temapark eller museum (fast väldigt stort). såhär fint såg det ut i entrén!

fick först trårar i ögonen när jag såg den här elefanten för jag blev så himla glad och chockad och fascinerad. så fina och mäktiga djur elefanter är! sen fick jag fler tårar i ögonen för att elefanen inte hade mer än en meters lång kedja runt foten, så den kunde i princip bara stå still.

det här är massa krossade glasflaskor som folk kastat för att försöka pricka djurets mun där i mitten. om man prickade det skulle man säkert få evig lycka, god hälsa, massa pengar eller något annat trevligt som man kan få av att göra lite märkliga saker i kina (typ kasta pengar i en brunn, röra "guldet" vid en staty).

så himlahimla fint och fascinerande.

sen åkte vi tillbaka till lägenheterna, gjorde vid oss lite snabbt och gick ut och åt. senare på kvällen hade vi konsert i en kyrka i kunming (holy trinity church) och jag vet att jag säger att mycket varit sjukt på denna resan, men det var verkligen SÅ SJUKT! en kyrka med 800 kineser, en filmkamera på oss med storbildsskärm av oss i bakgrunden, folk som sjöng med, skrattade, blev rörda och efteråt fick vi stanna kvar i typ en halvtimme för att alla skulle fota oss, ha våra autografer, prata med oss, ge presenter, köpa skivor... det var nog första och sista gången jag får känna mig som en äkta superstar!