KINA DAG 6

så blev det äntligen lördag i shanghai!! denna dagen hade vi längtat till väldigt mycket eftersom lördagen var stora shoppingdagen. tidigare under veckan hade vi knappt tid att kolla i affärer eller köpa något, så när det blev lördag var vi sjukt peppade och inställda på shopping-mode. vi åkte till en väldigt känd "marknad", som inte alls är en traditionell marknad, utan inomhus beståendes av sju (!) våningar! det var helt galet. överallt fanns små stånd/små butiker med allt från klockor, skor, kläder, väskor, mat, teknikprylar, skönhet etc osv i all oändlighet. vi blev lite överväldigade när vi kom dit, så jag fotade ingenting på hela dagen förutom några bilder med telefonen.

"beautiful watch, miss? bags for the pretty lady?"

marknaden kallas fejkmarknaden, eftersom en består av vääääldigt många kopior, men även en del äkta så namnet är lite missvisande. tänkte mmsa denna bilden till sandra när jag såg malono blahnik-skorna som carrie i sex and the city gifter sig i, men sen kom jag på att det var jättedyrt att mmsa. tvivlar dock på äktheten i dessa skor, som kom i en fin grön plastpåse.

var helt s l u t i kroppen och huvudet efter fem timmars shoppande och prutande. det är nämligen så att butiksägarna sätter helt orimligt höga priser när man frågar vad det kostar, och sen börjar ett spel av prutande som kan pågå i typ tio minuter, där säljaren påstår att man är alldeles från vettet när man föreslår vad man kan tänka sig att betala, och sen när man går springer dom efter och säljer det för det priset ändå. lustigt och extremt jobbigt! som tur var lät jag erika pruta det mesta åt mig. bevittnade även ett riktigt slagsmål på typ fem meters avstånd, det var en väldigt märklig upplevelse. jag höll på att börja gråta och springa in mellan dom för att stoppa bråket, men som tur var hämmade jag mina impulser. fick ont i magen av att se det. när vi var klara regnade det, så vi tog en taxi tillbaka till hotellet.

när vi kom tillbaka skulle mina rumskompisar sanna och erika gå och fixa naglarna, så jag tappade upp ett bad.

den stora väggen mellan badrummet och övriga hotellrummet var ingen vägg utan en glasruta! väldigt fint rent interiörsmässigt, inte så parktiskt i verkligheten dock. men det fanns en gardin man kunde ta för.

sen låg jag i badet ett tag och surfade/instagrammade (wifi<3333) och gjorde vid mig för vår sista kina-middag tillsammans.

vi tog tunnelbanan till en restaurang i french concession.

efter en fantastisk middag och några öl senare skulle vi gå vidare ut i shanghainatten. problemet var bara att vi inte visste vart vi skulle gå, så vi blev tipsade om ett ställe som hette mint som låg vid the bund, hoppade in i en taxi och kom efter många om och men dit (man måste ha adressen på kinesiska om man ska åka taxi och komma fram till rätt ställe). när vi skulle gå in fick vi veta att det var vip-members only, men att vi kunde få komma in om vi spenderade 10 000:- var under kvällen. sjukt!! vi gick vidare och satte oss på en restaurang mitt emot, drack lite mer öl och hade allsång. efter ett tag köpte vi lite öl i en butik och åkte tillbaka till hotellrummet och satt och pratade i ytterligare några timmar innan vi gick och la oss. vilken fantastisk dag!