varför

jag har funderat länge på vad jag ska skriva för att bemöta all kritik jag läste igår mot kampanjen. men efter att ha läst typ ALLT som går att läsa om frisk & fri och kampanjen känner jag mig lite mätt, och jag kan omöjligt bemöta varenda liten åsikt. jag är fortfarande stolt över kampanjen och är så himla glad för diskussionerna som uppstått på grund av den. i brist på andra kommentarer kopierar jag in en debattartikel som pontus caresten och calle österberg, copy writer och art director på vår reklambyrå shout, skrev i resumé idag, som svar på linda elers debattartikel i samma tidning igår.
 
 
"Självklart har vi resonerat kring de unga flickor och kvinnor som ser reklamen för Miss Skinny. Men menar du på riktigt att det är så stor skillnad mellan detta och det som de stora modeföretagen sysslar med varje dag?

Vi utsätts för dessa budskap hela tiden. Snarlika bilder och liknande retorik finns överallt. Modebranschen frågar oss om vi passar in, om vi duger, om vi är tillräckligt vackra, smala, snygga. Men oftast står det mellan raderna. Och kruxet är ju att vi har vant oss. Vi reagerar nästan aldrig. En så duktig copywriter som Linda Elers borde veta att den effektivaste reklamen är den som fastnar i betraktarens undermedvetna. De små, subtila gesterna. Den plumpa retorik Miss Skinny använde i en enda vecka får folk att förfäras. Med all rätt.

När folk förfäras händer nämligen saker. Redan nu har ämnet diskuterats mer än på väldigt länge, om precis rätt saker. Hur långt kan det gå? Var är modebranschen på väg egentligen? Hur länge kan vi vänta?

Linda Elers skriver att det "bara var en kupp för att få människor att engagera sig i och prata om ätstörningar". Bara alltså? Där håller vi inte riktigt med.

Det finns en en viktig skillnad mellan Miss Skinny och Tommy Black, som ju många referat till. Vi vill, precis som Linda skriver, få människor att engagera sig i och prata om ätstörningar. Tommy Black ville sälja choklad. Bara. Frisk & Fri har inget att sälja.

Nu börjar ett stort arbete med att påverka en hel bransch. En bransch med mycket pengar och makt. Vi tror att det här kan vara ett sätt att starta en dialog. Vi hoppas att debattklimat kommer förändras och att vi kan prata om problemen i modebranschen på ett lite annorlunda sätt. Med nya ingångar.

Närmast väntar en pressträff på Berns, där Frisk & Fri presenterar de senaste rönen om ätstörningar och lanserar en krav-märkning för modeindustrin. Igår besökte över 20 000 personer www.miss-skinny.se. Vi har startat ett samtalsämne. Förhoppningsvis är detta bara början.

Det tog emot att skriva copyn till Miss Skinny, det ska sägas. När vi skrev manifestet som avslutas med "We say bye bye to normal. Say hello to Miss Skinny." skämdes vi naturligtvis.

Men den här gången tror vi att ändamålen helgar medlen."

 

här kan ni se ett inslag med vår pressansvarige hanna kihlander i SVT och här kan ni läsa mitt svar på några kommentarer på ett inlägg från igår.


KOMMENTARER

Hanna

Linda Elers gav ett svar på denna artikel som jag tyvär kan hålla med om. Vet inte om du läst det men det var något i stil med "håller absolut med om att en bra kampanj är den som sätter sig i det undermedvetna och vad är det egentligen som sätter sig i det undermedvetna, er reklamfilm..eller bilden på två tunna ben med tillhörande text "do you fit in"

Vad tycker du om det svaret?

Tycker frisk&fri är underbart på alla sätt och vis, men tyvär håller jg med om kritiken om att ni tabbat er här.

2013-09-27 | 09:23:39
Magda

Jag har lidit av ätstörningar i snart 10 år, och är på god väg mot att vara "frisk & fri". Det eftersträvade idealet som visas svart på vitt genom Miss Skinny är mitt i prick, det var så jag trodde att man skulle vara. Det som stod där var i princip var mitt huvud sa till mig när jag var som sjukast (fast i hårdare ordalag givetvis). Höjde knappt på ögonbrynen när jag först såg att "nätbutiken" skulle öppna, det är ju budskapet som på olika subtila vis sänds ut av de flesta företag. Bra sätt att få stor spridning på den grymma videon. Grät så himla mycket när jag såg den.

2013-09-27 | 19:44:21
maria

magda: stort tack för dina fina ord! jag håller med dig!

hanna: tack för din kommentar och för att du tycker att vi är underbara! jag tycker inte att vi har tabbat oss och håller inte med om kritiken, även om vi såklart är jätteledsna för om någon blivit ledsen eller tagit illa vid sig. att folk blivit arga gör inget, för det är positivt. men vi ville såklart inte skada någon, och jag tror faktiskt inte att vi har skadat så många heller. reklambilden och texten är hemska, men jag tycker fortfarande att det inte är värre än mycket annat vi ser i media varje dag (t.ex. top model, som kitty jutbring tog som exempel i nyhetsmorgon idag). jag tror att budskapet går fram ändå, trots att vissa har svårt att släppa textraden "do you fit in". vill återigen säga att reklambyrån gjort detta gratis åt oss eftersom vi inte har någon budget för reklam, och därför behövdes något riktigt provokativt göras för att det skulle få genomslag.

2013-09-29 | 17:56:13
URL: http://mariao.blogg.se

Skriv kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback
maria

MARIA

HHejhej, jag är 29 år, bor i bästa staden Malmö och jobbar som socionom.

Det bästa jag vet är att dansa, kisa mot solen, städa, Paris, öl på fredagar, cykla och när saker blir som jag tänkt mig.

hejamaria@gmail.com


Follow on Instagram

Follow



arkiv


2019
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2018
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2017
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2016
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2015
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2014
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2013
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2012
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2011
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2010
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2009
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2008
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2007
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december


Senaste inläggen



Kategorier