vi lever i ett ätstört samhälle.

 
i början av veckan uppmärksammades klädföretaget "miss skinny" på facebook, i annonser på stan och i andra sociala medier. här är förklaringen.
 
i 30 år har vi på frisk & fri arbetat mot ätstörningar, för ett samhälle där alla är fria att vara sig själva. men det går för långsamt. vi lanserade "miss skinny" för att uppmärksamma åt vilket håll utvecklingen går. vi måste börja prata om det här.
 
varje dag blir vi tillsagda hur vi ska se ut. i tidningen. på tv. i annonser. på nätet. och bildem är likriktad. smalt är bra. allt annat är dåligt. det här är inget som drabbar några tonåringar. det drabbar alla. för vi lever i ett ätstört samhälle. var femte 7-åring vill vara smalare. 80 procent av alla 15-åringar är missnöjda med sin kropp. över 100 000 människor i sverige lider av en ätstörning. och forskarna är överens om att märkertalet är enormt. vi tycker att det räcker nu.
 
i samband med detta presenterar vi en märkning för modeindustrin. för sannare skönhet. ätstörningsproblematiken är komplex; allt handlar inte om skeva ideal. men de bilder vi utsätts för varje dag driver utvecklingen åt fel håll. modeindustrin måste ta sitt ansvar, och vi måste ta vårt. det här är ett sätt att starta en debatt, men också en dialog.
 
"miss skinny" var alltså en bluff, ett påhitt för att starta diskussionen. företaget finns inte på riktigt. många har blivit upprörda av kampanjen och till viss del förstår jag det - men vi menar att ändamålet helgar medlen. kampanjen är vårt sätt att säga: nu jävlar räcker det. vi luras varje dag av falska bilder, den här kampanjen var bara lite mer rättfram. nu är det dags att ta ställning mot de skeva kroppsidealen. besök vår hemsida, facebook-sida eller maila mig på malmo@friskfri.se för att se vad du kan göra för att bidra till ett samhälle utan ätstörningar!

KOMMENTARER

Anonym

fast att använda bilder som triggar till ännu mer ätstörds-tänk tycker jag är helt fel sätt att väcka en debatt. alla medel är inte bra medel för att sätta igång tankar.

2013-09-25 | 21:42:59
Linnea

Fast alltsa tyvarr, jag tyckte inte alls denna kampanj var bra. Tycker foreningen ar FANTASTISK pa alla satt (och ditt arbete for den!)men dels haller jag med om kritiken angaende triggande bilder (aven om jag kan forsta hur du menar med att andamalen helgar medlen) MEN blir ocksa extremt less pa "for en sannare skonhet" vadfan?! Maste det ALLTID sluta dar, i skonhetsdiskussionen? Tycker det ar trakigt.

Dessutom, en av kraven for att fa anvanda markningen ar att modellerna maste ha ett BMI over 18.5. Jag ar frisk och fri, har pa riktigt aldrig haft problem med mat alls, och mitt BMI ligger kring 17.6, om jag inte missminner mig. Vad ar det? En falskare skonhet? Eller va? Alltsa, tanker inte gnalla om hur "jobbigt" vi naturligt smala har det pga det har vi inte eftersom vi stammer in pa atminstone en del av idealet, men tycker det ar onodigt.

Missforsta mig ratt, tycker det ar hur bra som helst att detta talas om och foreningen ar SKITBRA men just dessa saker stor mig.

2013-09-25 | 22:17:44
maria

linnea: tack! det är intressant att läsa din kritik. men jag håller inte riktigt med.

jag håller med om att det är tråkigt att det måste sluta i skönhetsdiskussionen, det tycker jag inte heller är så roligt. men denna kampanjen riktade ju sig faktiskt till modevärlden och då känns det nödvändigt att prata om skönhet? jag tycker att det är bra att kampanjen mynnar ut i något konkret som modevärlden KAN GÖRA. sen vet jag att det finns naturligt smala personer som har BMI lägre än 18,5 helt naturligt och det är väl tråkigt om dessa personer inte kan vara modeller då. men det är ju inte en falsk skönhet, det är bara något konkret att ta på, ett konkret krav att ställa för att komma åt ett större problem.

bilder som kan vara triggande för personer med låg självkänsla/dåligt självförtroende/psykisk ohälsa/negativa tankar om sin kropp omgärdas vi av varje dag. gå in på valfri blogg, öppna en modetidning, vänta på bussen ute på stan och dessa bilderna finns där. jag tycker inte att miss skinny-bilden I SIG är mer triggande än någon annan reklambild från valfritt klädföretag, däremot är ju texten mer provocerande. jag tycker på riktigt inte att bilden sticker ut så mycket från mängden av bilder och texter som ifrågasätter om vi duger som vi är och som finns i hela modebranschen - bara att det oftast inte sägs rakt ut.

jag tycker också att det är konstigt att personer som aldrig haft ätstörningar eller ett problematiskt förhållande till mat så klart och tydligt vet vad som är triggande bilder. orsakerna till varför någon drabbas av ätstörningar är lika många som det finns drabbade, skeva ideal kan vara en bidragande orsak men jag tror knappast att det är den främsta anledningen till att folk insjuknar. men reklambilderna vi omges av varje dag säger väldigt mycket om det samhälle vi lever i och åt vilket håll utvecklingen går - och det gynnar inte NÅGON eftersom budskapet är att INGEN duger. det är inte direkt kopplat till ätstörningar, utan vår självbild i stort.

2013-09-26 | 21:01:06
URL: http://mariao.blogg.se
linnea

maria: som sagt, jag tycker frisk & fri ar en valdigt bra forening och extremt viktig, och tycker denna kampanj var komplex - ar alltsa inte helt emot den men tycker den ar problematiskt av flera skal, nagra vilket jag redan tagit upp.

jag tror absolut att tanken var god, och det ar givetvis valdigt bra att det skapas diskussion om detta, jag ror mig i modesammanhang & pluggar just reklam i en stad som nog far raknas som modevarldens absoluta centrum (ur ett ekonomiskt perspektiv - det ar har affarerna gors) & tycker det ar jatteproblematiskt att vi ALDRIG talar om detta pa forelasningar, seminarier etc. tror det vore valdigt bra om kommunikation- och reklamstudenter fick lasa mer etik och reflektera kring ideal.

min mening var inte att borja gnalla over att det gar att vara frisk med lagt BMI utan kanske snarare ifragasatta kopplingen vikt och atstorning, som jag tycker ar problematisk.

sen kan jag tycka det ar lite trist att de som ar med i filmen ar fyra vita, blonda, smala framgangsrika kvinnor.

men ja, alltsa jag haller ju med dig OCKSA, och jag bedomer bilderna som triggande utifran de asikter och tankar personer som lider eller lidit av atstorningar uttryckt kring den har kampanjen, skulle inte ta tolkningsforetrade i det och havda att jag har ratt att definiera vad som ar triggande. forstar ocksa vad du menar med att prata om skonhet da det riktar sig till modebranschen, men orden "en sannare skonhet" ligger sjukt illa i munnen, tyvarr, vet du vad som menades med det?

hursomhelst, tycker foreningen ar fantastisk, men att filmen & kampanjen inte riktigt speglade detta.

2013-09-27 | 20:31:55
linnea

haha, kan uppenbarligen inte stava eller anvanda grammatik korrekt, ursakta ostrukturerad kommentar!

2013-09-27 | 20:32:52
maria

vad menar du med att ifrågasätta kopplingen vikt och ätstörning? syftar du på BMI-gränsen? i så fall har vi missförstått varandra, för vi gör verkligen ingen koppling mellan smal/låg vikt/lågt BMI = ätstörning. i alla sammanhang vi är med i, i alla föreläsningar, workshops och diskussioner pratar vi alltid om att ätstörningar inte har med vikt att göra, utan att det är en psykisk sjukdom som sitter på insidan. en person med ätstörning kan vara underviktig, normalviktig eller överviktig. majoriteten av alla med ätstörsningar är normalviktiga, det vill säga att en inte kan se på dem om de är sjuka eller inte. med märkingen menar vi inte att de modeller som har BMI under 18,5 har ätstörningar, absolut inte. det handlar mer om att det behöver finnas en gräns för att vi ska kunna ändra på det normativa idealet som finns i modebranschen och i media, så att vi kan göra plats för flera olika kroppstyper.

jag håller med dig om att valet av ambassadörer i filmen kan ifrågasättas. hade jag fått bestämma hade jag inte valt just dessa fyra kvinnor, och jag vet faktiskt inte vilka kriterier de hade när de valde ambassadörer. men jag tror att de utgick efter folk som brinner för frågan och samtidigt har en personlig koppling till den, alltså själva mått dåligt på ett eller annat sätt. jag vet faktiskt inte heller vad som menas med "en sannare skönhet". jag fick reda på att kampanjen exiterade på lördagen förra veckan, och då var ju allt klart.

det är väldigt intressant att läsa dina tankar kring detta, och särskilt eftersom du just rör dig i modebranschen. jag tycker att det är en jättebra och viktig diskussion! sen kan vi ju inte tycka lika om allt, men så behöver det inte vara heller. tack för att du delar med dig av dina åsikter!

2013-09-29 | 18:04:55
URL: http://mariao.blogg.se

Skriv kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:


Trackback
maria

MARIA

Hejhej, jag är 28 år, bor i bästa staden Malmö och jobbar som socionom.

Det bästa jag vet är att dansa, kisa mot solen, städa, Paris, öl på fredagar, kärlek, cykla och när saker blir som jag tänkt mig.

hejamaria@gmail.com


Follow on Instagram

Follow



arkiv


2019
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2018
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2017
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2016
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2015
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2014
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2013
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2012
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2011
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2010
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2009
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2008
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december

2007
januari februari mars april
maj juni juli augusti september
oktober november december


Senaste inläggen



Kategorier