SPLIT DAG 3 och 4.

Tredje dagen i Split vaknade vi sent och började dagen med att ta med oss frukosten ner på stranden och ta ett förmiddagsdopp.

Sen hade vi bestämt att detta skulle bli stora shoppingdagen, så det var bara att ignorera den tryckande värmen och bege sig ner mot stan!

Dansade lite i skuggan.

Så fint med rosa fasad och gröna fönsterluckor. Vi tog ett stopp på vägen för ett glas bubbel.

Vi hittade en enorm marknad som typ bredde ut sig över nästan hela gamla stan, vi kollade på alla smycken och snäckor och skor som vi kunde hitta.

Mys.

När vi höll på att kollapsa av trötthet + värme gick vi för att äta.

Vi gick till To Je Tako, en väldigt trevlig mexikansk restaurang som hade sjukt god mat.

Restaurangen låg typ inne i Diocletianus palats, ett enormt stort antikt romerskt palats som uppfördes i slutet av 200-talet(!). Så sjukt häftigt.

Sen gick solen ner och vi gick hem och somnade tidigt.

Sista dagen ville vi passa på att bada en sista gång innan vi åkte hem, så vi gick ner till stranden direkt när vi vaknat.

Linnea och Sandra dök efter snäckor och jag satt på kanten och kollade på. Så gulliga <3

Vi hängde på stranden några timmar och badade, solade (i skuggan), läste och drack cauupccino och just när det blev som mest härligt var det dags att åka mot flygplatsen och åka hem.

Jag tycker alltid att livet känns så nära inpå när jag reser någonstans. Kanske är det för att jag har semester och verkligen kopplar av, eller för att jag inte är i min naturliga miljö och för att jag fortfarande är lite orolig när jag reser, och är lite mer på vakt både inför omgivningen och mina egna känslor. Kanske känner alla så? Jag märker mer och mer hur jag omvärderar mig själv och den personen jag trodde att jag var, allt eftersom åren går. Jag inser att saker som jag tidigare sett som sanningar om mig själv (jag är ingen reseperson, jag vågar inte bada i hav, jag är flygrädd, jag kan inte bära hatt, jag kan inte ha på mig färgen beige etc) inte längre stämmer, det är inte sanningar längre. Kanske är det bara så klyschigt att man upptäcker nya sidor av sig själv när man är på resa, men jag inser hur viktigt det är för mig att utmana mig själv, inte bli bekväm i rädslor. Att inte bli bekväm i att "jag är som jag är" utan våga inse att jag faktiskt förändras, och det är så skönt att inse det. Att allt inte är beständigt, att förändring är möjligt.

Jag är inte samma som jag var när jag var 22. Jag gråter inte längre av rädsla när jag flyger. Jag orkar inte bry mig om ifall folk tycker det är paradoxalt att jag har fuskpälsjacka samtidigt som jag försöker äta veganskt, för jag står stadigt i mina värderingar. Jag kan bära både färgen beige och hatt på en och samma gång. Jag vågar säga ifrån när jag inte håller med. Allt det handlar inte om att resa såklart. Men det var något jag tänkte på när jag låg där på stenarna och tittade mot bergen och tänkte på hur tacksam jag är över att allt blev som det blev.