FREDAG!

Äntligen fredag och äntligen lätt i sinnet. Till skillnad från förra veckan som bestod av konstant regn och grubbleri, har den här veckan varit solig och varm och lugn inombords. Så skönt. Idag efter jobbet ska jag möta upp Sandra och ta ett glas vin eller två på en uteservering, det ska bli så himla härligt. Imorgon ska jag träffa Anne och på söndag blir det som vanligt veckohandling, städning och träning. Perfekt helg. Önskar er alla en fin fredag!

MIN VECKA I BILDER.

Första arbetsdagen efter fyra veckors semester. Inte heeeelt pigg den här morgonen, men min nya kjol livade upp. Den är från Lindex, men jag har köpt den i en Facebookgrupp för 150 kr. Har letat efter en möstrad plisserad kjol i rätt längd och med blixtlås i midjan (lite jobbigare men snyggare än resår tycker jag) hur länge som helst, typ hela året. Men den som väntar på något gott osv! Eventuellt sista dagen med bara ben det här året.

Efter jobbet var jag så extremt trött att jag inte orkade göra middag, så vi gick och köpte pizza. Men här är solnedgången vid nio på kvällen utanför köksfönstret.

På tisdagen kom sen hösten och regnet. Mörkt och kallt och regn varje dag resten av veckan. Försöke liva upp stämningen med min sunny beaches-tröja, det gick sådär.

Onsdag.

I torsdags gick jag på ett yogapass efter jobbet med Sandra. Det var faktiskt extremt mysigt med regnet utanför som smattrade mot fönsterrutorna. Mindre mysigt när jag skulle cykla hem sen.

Och så blev det äntligen fredag till slut. Efter en intensiv eftermiddag smsade Linnea och frågade om jag var sugen på ett fredagsglas vilket jag svarade JA på inom loppet av några sekunder.

Köpte med mig falafelrulle hem till mig och killen till fredagsmiddag.

Sen snabba steg mot fredagsölen.

Mötte upp dom här gulliga och sen kom lite fler folk förbi och det var så MYSIGT.

Fångade de sista solstrålarna på uteserveringen innan det blev för kallt och vi fick flytta in.

Nästan hela lördagen låg jag på soffan och plöjde Mordet på Gianni Versace på Netflix, förutom en kort stund när jag var ute och veckohandlade.

Söndag = måla naglarna.

Skulle sy upp ett par nya byxor jag köpt som var för långa, men jag hade ingen tråd i en passande nyans. Kom på genidraget att försiktigt sprätta upp sömmen på byxorna så att tråden lossnade i sin helhet så att jag sen kunde återanvända samma tråd igen. Hur smart!!!

Förutom det har jag städat lägenheten och flyttat in den nya tavlan i sovrummet istället, eftersom den blev lite för stor i vardagsrummet. Vi får se om den passar bättre här. Jag har också varit på terminens första riktiga träningspass, det var helt fantastiskt även om det var jobbigt. Men känslan att röra sig i takt till musik. Den är magisk på något sätt. Nu ska jag äta tacos och titta vidare på ovan nämnda serie medan regnet öser ner utanför.

LÖRDAG!

Det blev inget fredagsinlägg igår pga livet, så det kommer idag istället. Jag är inne i en så märklig period just nu, där jag grubblar, överanalyserar och reflekterar över alla stora som små detaljer i mitt liv. Kanske är det ålderskris. Mitt mål är att vara CHILL, lugn, avslappnad, stressfri, ta saker och ting som de kommer och tänka att allt löser sig. Men det har inte helt oväntat visat sig vara riktigt svårt för mig. Jag inser mer och mer vilket enormt kontrollbehov jag har vilket är ganska svårt att kombinera med en mañana mañana-mentalitet. Men jag tror att jag måste ägna mig lite mer åt det senare för att inte gå under. Tips på hur man ska hantera den här delikata situationen mottages tacksamt. Vet inte riktigt vad jag vill säga med detta. Mest att det ibland känns lite konstigt och falskt att skriva om relativt ytliga saker här inne utan att skriva det jag egentligen faktiskt innerst inne tänker på. Men nu är det som det är. Mañana, mañana.

MIN VECKA I BILDER.

I måndags och tisdags var jag hemma hos mina föräldrar och hjälpte dem att måla om i deras hus.

I onsdags åkte jag och min kille till Köpenhamn. Men vi började med en bahn mi från Nois till lunch i Malmö, så extremt gott. Jag hade på mig en ny kjol som blivit min för 150 kr.

Vi gick mest runt och tittade på alla fina hus och njöt av att vara i vår bästa stad. Satte oss på en uteservering och drack bubbel

Sen mötte vi upp en kompis som jobbar i Köpenhamn och tog en öl med honom.

Promenerade bort till Kødbyen för att äta middag, men när vi väl kom dit var vi inte sugna på något av det som fanns och det var så mycket folk att vi fick lite panik. Vilade benen och tog en öl innan vi gick vidare igen.

Hittade ett dumplingsställe där vi åt istället och det var extremt gott så allt blev ju bra till slut.

Min kille och jag är väldigt olika på många sätt, och när jag tycker om att vara på härliga och fina ställen med lagom mycket folk, vill han helst ha raka motsatsen och tycker det är spännande att hitta de mest obskyra, konstiga och folktomma barerna. Hehe. Så det blir lite av varje när vi går ut och det är ju aldrig fel att utmana sig själv lite. Det blir i alla fall aldrig tråkigt.

I torsdags och fredags låg jag bara hemma på soffan typ exakt hela dagen. Bakade kladdkaka, veckohandlade, tittade på The Sinner, Handmaid's tale och Escape at Dannemora. Försökte lyssna på kroppen och göra det den behöver, och tydligen behövde den vila.

Lite mer energi i lördags. Färgade håret och passade på att platta hela skiten samtidigt, det orkar jag sällan göra. Håret hade nästan blivit blont av solen i sommar.

Gick ut en promenad i solen. Tittade på alla fina hus och drömmer om när vi ska köpa hus. Det doftade för övrigt helt magiskt av de här rosorna på trottoaren.

Alltså känslan av att sminka sig och göra sig fin efter tre dagar hemma på soffan är underbar. Samtidigt som det ju såklart är skönt att skrota runt hemma i pyjamas, osminkad och med håret i en knut älskar jag känslan av att fixa mig för då vet man att det är något härligt på gång.

Mycket oklart väder den här lördagskvällen när jag mötte upp Sandra och Johanna på Malmöfestivalen för att äta. Det blev burgare.

Och sen satte vi oss på serveringen på Stortorget och tittade på Little Jinder som var så sjukt bra. Fick gåshud. Mötte upp några kompisar efteråt och tog en öl och tittade en stund på Veronica Maggio innan jag cyklade hem.

Idag har jag storstädat hela lägenheten i några timmar och lyssnat på massa poddar. Så skönt. Behövde göra det som en förberedelse inför att jag ska börja jobba imorgon. Nu ska jag titta på Euphoria hela kvällen, TIPS om ni inte sett den redan!

FREDAG!

Fredag! Känns inte riiiiiktigt lika härligt med fredag idag eftersom det är sista helgen innan jag börjar jobba igen. Känner mig inte alls redo och har inte gjort allt det jag tänkte att jag skulle göra på semestern. Men så är det ju nästan alltid. Det kommer ju fortfarande finnas tid, om än lite mer begränsad och styrd. Jag har verkligen gått in i semestern totalt och sover länge, har släppt allt vad gäller struktur för veckohandling och städning, och har inte ens putsat fönster och frostat av frysen som jag alltid gör varje sommar. Att jag inte har gjort det i år är kanske bara bra för mig, i och för sig.

Men oavsett vad så ÄR det helg nu och jag ska antagligen spendera ganska mycket av den på Malmöfestivalen, som börjar idag. Gå på konsert, dricka vin och äta god mat låter som en helg helt i min smak. Hoppas att ni också får en trevlig helg!

TÅGSEMESTER DAG 8 OCH 9, ITALIEN - SCHWEIZ - TYSKLAND - DANMARK - SVERIGE.

På fredagsmorgonen ringde klockan vid halv sju, det var dags att checka ut och påbörja resan hem. Vid 07.30 på fredagen lämnade vi Monterosso, och vid 17.30 på lördagen var vi hemma i Malmö.

Vi försökte så gott vi kunde att åka tåg som inte krävde platsreservation eftersom det ju för med sig en extra kostnad vilket känns onödigt när man har Interrailkort, så i Italien kryssade vi oss fram med fyra olika regionaltåg varav ett krävde platsreservation.

Vid lunch var vi framme i Milano där det typ var 35 grader varmt. Vi gick för att äta lunch och det gick knappt att njuta eftersom det var så varmt, men jag kände på en gång att jag nog skulle kunna tycka om den staden. Centralstationen i Milano var vacker men full av folk, så vi fick lite lätt panik. Vi köpte med oss några öl och satte oss sen på tåget till Domodossola vid Italienska gränsen, där vi hann med en glass och ett glas prosecco innan vi åkte över gränsen till Schweiz.

I Brig bytte vi tåg igen. Det var så vackert där. Vi kom i god tid till tåget, så jag stod här utanför ett tag och andades lite frisk luft och tittade på bergen och bevittnade ett tårdrypande farväl mellan en mamma och en dotter på perrongen, och det fick mig att tänka på min egen mamma vid perrongen med tårar i ögonen när hon vinkade av mig vid stationen när jag bodde i Stockholm. Så sorgligt och fint.

Schweiz alltså. Så fnt.

Sent på eftermiddagen var vi framme i Basel i Schweiz. Vi satte oss på en restaurang och åt rösti, och det kändes hela tiden som att det skulle börja regna. Efter en stund hörde vi en smäll och helt plötsligt   kom ett enormt hagelregn, åska och till sist även ösregn. Vi barrikerade oss inne på restaurangen och lagom till att vi behövde gå mot tåget hade det slutat. Phu. Vid 23-tiden hoppade vi så på nattåget från Basel till Frankfurt.

De enda biljetterna som fanns kvar när vi skulle boka nattåg för någon månad sen, var det här tåget (utan liggkupé) där vi var tvungna att vänta två timmar och byta tåg i Frankfurt kl 03-05. Det var ingen härlig upplevelse kan jag meddela. Jag lyckades kanske sova en timme eller två, men vid 03 var det alltså dags att ta alla saker och hoppa av tåget igen.

Vi köpte mackor och promenerade runt på perrongen för att fördriva tiden. Mitt i natten och säkert 25 grader varmt.

Vid 05 på lördagsmorgonen hoppade vi på tåget från Frankfurt till Hamburg. Kan säga att vi (trots att vi inte heller den här gången hade liggplats) alla somnade direkt. Någon timme senare hade det ljusnat över Tyskland och jag vaknade, letade upp de andra och så gick jag och Sandra och köpte kaffe. Så mysigt.

Runt 9-tiden var vi framme i Hamburg.

Vi gick till ett café och beställde in en enorm frukost med massa bröd.

I Hamburg stötte vi sen på det enda "bekymret" under hela resan, och det var att tåget som skulle ta oss från Hamburg till Köpenhamn var fullproppat med folk. Hela perrongen var full av människor och när tåget rullade in var det bara två vagnar. Kaosigt men vi fick ändå sitta på våra förbokade platser och tåget rullade iväg utan större försening, så det var relativt smärtfritt ändå även om det var lite stressigt. Via färjan tog vi oss sen över till Danmark och Köpenhamn där vi till sist tog tåget över till Malmö där vi landade efter att ha rest i 1,5 dygn på 10 olika tåg.

Jag rekommenderar verkligen alla att resa med tåg nästa gång, det går inte att beskriva vilken härlig upplevelse det var att få se alla dessa städer som jag aldrig hade fått se om vi hade tagit flyget! Nästa gång kommer jag inte ha så intensiva resdagar Om jag ska åka nattåg igen kommer jag definitivt boka liggplats, men jag tror också det är bra att stanna lite längre på några ställen. Dels för att få mer tid att utforska staden, men också för att kunna sova en hel natt och fylla på med energi.

Vi hade ju bokat nattågen, alpturen och tågen mellan Köpenhamn och Hamburg i förväg, men förutom det var det skönt att ha resterande resor obokade, annars hade jag nog mest suttit och varit stressad över vad som skulle hända om något tåg blev försenat och om vi skulle missa någon anknytning. Ett tips är att räkna gott om tid mellan anknytningarna. Vi hade ju också två extra resdagar på Interrailkorten ifall något skulle gå snett, vilket var skönt även om vi aldrig behövde använda dem. Egentligen var det inget som gick snett, ett av tågen blev en timme försenat och ett annat ca 45 minuter, men det var inte hela världen. Ett annat tips är att boka tågen i god tid innan. Vi bokade 1,5-1 månad innan och det var absolut inte tillräckligt, de flesta avgångarna var fullbokade då.

Att åka tåg genom Europa var inte lika jobbigt som jag hade föreställt mig, även om det inte var roligt att åka nattågen eftersom det inte blev särskilt många timmars sömn. Jag kan inte tänka mig något trevligare sätt att resa på och hoppas i framtiden att det kommer bli lättare att planera och boka sin resa via någon smart sida. Hade en väldigt romantisk syn på tågresandet redan innan, och den förstärktes bara ännu mer av den här resan. Så himla glad och tacksam för att jag fick uppleva det! Att vakna på tåget medan solen går upp över södra Tyskland och att få dricka bubbel på ett tåg genom alperna i Schweiz glömmer jag aldrig.

TÅGSEMESTER DAG 7, MONTEROSSO.

Sista dagen i Monterosso. Jag vaknade tidigt och såg ingen av de andra, så jag tänkte att jag var först uppe och klädde på mig för att gå iväg och köpa frukost.

Njöt av palmerna och de rosa husen. På vägen ner skrev Linnea och Sanne att de redan var på plats nere på stranden.

Frukost, smörja in sig med solkräm, ner till stranden, sola, bada, läsa, bada, äta lunch, bada, dricka öl, bada, äta glass, dricka en öl till, bada. Underbart.

På kvällen gick vi och åt middag, det blev pasta med pesto igen. When in Rome liksom.

Vi promenerade runt en stund och såg en stor tomt full med tomatplantor och massa citron- och apelsinträd. Kunde inte få nog, så fint!!!

Efter några glas vin gick vi hem igen och som ni förstått är vi ett gäng som gillar rutiner, så självklart gick vi igen ner till stranden och la oss på en solstol och tittade på stjärnorna och pratade om livet. Fantastiskt.

MIN VECKA I BILDER.

Min första dage hemma efter resan var i söndags, och efter att jag sovit i lite mer än tio timmar vaknade jag av ösregn och åska utanför fönstret.

Vid lunch mötte jag upp en kollega och åt lunch på Pink Head på Saluhallen och så tog vi en promenad. Resten av dagen vilade jag, packade upp, tvättade, handlade mat och tittade på Netflix.

På måndagen var det strålande sol och 25 grader varmt igen. Jag gick ut på en morgonpromenad och lyssnade på första avsnittet av senaste säsongen av Rättegångspodden, min absoluta favoritpodd.

Kom hem och gjorde ett kort tabata-pass från Youtube och åt frukost på balkongen.

På eftermiddagen tog jag lådcykeln och lämnade in lite saker jag rensat ut från garderoben på Myrorna, och köpte med mig två böcker därifrån. Älskar att köpa böcker begagnat, då kostar jag på mig att köpa böcker jag inte skulle ha köpt i vanliga fall. Sen mötte jag upp min kille och vi gick till Hemtex och köpte nya kuddar och täcken. Har velat göra detta hur länge som helst så det var skönt att det äntligen blev av. Lyxen!!!

Efter en vecka med bröd och pasta och pizza var jag sugen på husmaskost, så till middag lagade vi korv stroganoff. Jag gick ut i trädgården och klippte lite persilja och sallad som jag odlat själv i pallkragen(!!!!). Sen hade vi Orange is the new black-maraton och kollade på jag vet inte hur många avsnitt.

Tisdag morgon, samma sak. Morgonpromenad och Rättegångspodden.

Mötte sen upp Sandra för att äta frukost på Nostra, älskar deras yoghurt med granola, bär och mynta.

Efteråt gick vi i lite affärer, till exempel AB Småland och Emmaus där jag hittade en svart tröja i merinoull för 125 kr! Vilket fynd.

Kom hem och åt fetaost- och melonsallad till lunch, tog en tupplur mitt på dagen (alltså vad händer med mig på semestern?) och satt på balkongen och läste.

Varför ändra ett vinnande koncept? Nej exakt, onsdagsmorgon och promenad med Rättegångspodden och sen ett tabata-pass i vardagsrummet framför Youtube.

Spexade till det med att byta till mittbena. Oj oj oj så galen man kan bli på semestern. Vid lunch tog jag på mig min nya Carin Wester-blus och så cyklade vi iväg för att äta lunch.

På Pink Heads nya restaurang på Norra Vallgatan! Så fint där + godaste maten för ja, jag har alltså ätit lunch på Pink Head två gånger på fyra dagar. På eftermiddagen fortsatte jag med mitt semesterlunk, läsa, laga mat, ta en tupplur, städa, titta på Orange is the new black.

Torsdag. La pussel och lyssnade på podd, städade förrådet, gjorde halloumitacos till middag med koriander från lilla pallkragen till. Så stolt.

Fredagen började jag med ett 75 minuterspass yoga. Jag gillar yoga men är oftas alldeles för rastlös för den träningsformen, men nu passade det min semesterhjärna perfekt.

På eftermiddagen åkte jag för att handla mat och tog en tur förbi Myrorna där jag hittade den perfekta ullkoftan och den här fina tavlan som jag tryckte ner i lådan och cyklade hem med. Älskar lådcykeln!

Tavaln är helt enorm och kostade 245 kr. Så nöjd.

Satte på hög musik, blandade en drink till mig och min kille på limoncino som jag köpte i Italien som jag blandade med citronläsk och is, satt på balkongen och njööööt i eftermiddagssolen med den här i handen. Sen kom Anne hit och jag bjöd på middag och vi åt godis och drack kaffe och tittade på musikvideos på Youtube.

Lördag, vaknade sent. Städade, sydde i knappar och lagade hål i en tröja, blev uttråkad, gick ut på en promenad och fick sällskap av den här vildkaninen.

På eftermiddagen gick vi ut och to en cappuccino på Möllans kaffebar, och sen mötte vi upp några kompisar och drack öl.

Och idag då. Konstig känsla inombords. Jag känner mig förvirrad och tankspridd, osäker och känslig. Jag känner mig inte riktigt som mig själv. Försöker att ta det lugnt och vara snäll mot mig själv. Har varit ute på långpromenad med ja, ni gissade rätt, Rättegångspodden i lurarna. Rensat ogräs i pallkragen. Målat naglarna, gjort ansiktsmask. Städat. Och nu sitter jag och väntar på att killen ska komma hem med falafeltallrik till oss. En vecka kvar på semestern. Det blir nog bra det här.

TÅGSEMESTER DAG 6, MONTEROSSO.

Näst sista dagen i Monterosso blev också den bästa. Vi vaknade tidigt och gick ner till focaccerian och köpte med oss mackor och cappuccino som vi åt nere på stranden, helt ensamma där. Ett morgondopp innan kaffet.

Promenerade runt i vattebrynet för att svalka mig.

Resten av dagen gjorde vi det vi gjort varje dag sen vi kom till Italien. Solade, badade, läste, åt gelato, drack en öl i havet, gjorde korsord, slumrade i skuggan, lyssnade på poddar. Underbart.

På eftermiddagen gick vi upp till vårt rosa hus och gjorde vid oss inför utflykt.

Gick ner till gamla delen av Monterosso, köpte biljetter till en båttur en timme senare och beställde in ett glas prosecco som blev två, vi var så glada och vinet var så gott.

Sen satte vi oss på båten och lämnade Monterosso. Monterosso är ju en del av Cinque Terre som består av fem små fiskebyar som ligger längst med kusten, där Monterosso är den största av de fem byarna. Det är relativt nära mellan vissa byar och hade det inte varit så extremt varmt hade vi vandrat mellan byarna, men det var tyvärr omöjligt i 33-gradig hetta så istället fick det bli båt. Brisen ute på vattnet var helt magisk i värmen, och så fick vi se de andra byarna på håll också. Perfekt utflykt.

Den här båtturen är ett av mina topp 10 lyckligaste ögonblick i år.

Längst bort ligger Riomaggiore, där vi skulle hoppa av. Som ett vykort.

Vi bokade bord på en restaurang där vi åt pasta, chokladfondant och drack prosecco, vi promenerade runt i byn, drack drinkar, hittade en takbar uppe i ett berg, tog tåget tillbaka till Monterosso där vi avslutade kvällen med att nakenbada i mörkret under den stjärnklara himlen och jag var 100% lycklig.

TÅGSEMESTER DAG 5, MONTEROSSO.

Tisdag i den lilla byn Monterosso i Cinque Terre i Italien. Jag vaknade strax efter sju och tänkte att jag var först upp, men det visade sig att både Linnea och Sanne redan var vakna. Vi gick ner till butiken för att handla frukost, men den hade inte ens öppnat än så vi köpte en cappuccino och satte oss på en bänk i skuggan vid stranden i väntan på att butiken skulle öppna. Det var en mysig stund och vi konstaterade att det nog skulle bli riktigt varmt idag. I den lilla delikatessbutiken köpte vi med oss yoghurt, frukt och nybakad focaccia som var varm och salt och oljig, mmmm så gott.

Det här skulle bli den stora strand-dagen. Vi var nere på stranden redan vid 9 på morgonen och låg kvar till klockan 18. Vi solade (jag i skuggan, som vanligt men råkade trots SPF 30 + skugga bränna mig, hur sjukt är inte det?), badade typ en gång i halvtimmen för det var så himla varmt, lyssnade på poddar, läste och slumrade till i solen.

På eftermiddagen gick vi iväg och köpte gelato, tyckte att det var skandal att jag varit i Italien i 1,5 dag utan att ha ätit gelto än! När jag kom tillbaka serverade Linnea mig en öl. Perfekt.

Vid 18-tiden beställde vi med oss pizza hem från en restaurang, alltså deras pesto... det känns ju klyschigt men OJ så mycket godare allting smakar i Italien. Efter maten var det balkonghäng och fix och fördrink och oliver.

Vi lyssnade på Avicii och hade det väldigt bra en stund innan vi promenerade bort till gamla delen av Monterosso igen.

Vi hittade ett ställe precis vid gatan som sålde citrondrinkar som var ljuvliga, och så gick vi runt och sippade på en sån medan vi kollade i butiker och åt mer gelato innan vi gick tillbaka hem igen efter några timmar. På vägen hem stannade vi till på stranden. Det var så otroligt stjärnklart och så svalt och skönt nere vid solstolarna kl 23.30, så vi la oss ner och tittade på stjärnorna, och de andra lärde mig hur Karlavagnen ser ut. Mysigt.

FREDAG! - AUGUSTI.

Dagarna tenderar ju att blandas ihop när man har semester men det är ju ändå något speciellt med fredagar va. Jag ska börja dagen med ett yogapass, som en del av den nya stressfria personen jag försöker bli, och ikväll ska jag äta middag med en kompis. Resten av helgen är oplanerad men något dyker säkert upp, det brukar ju göra det. Hoppas ni får en fin helg!
maria

MARIA

Hejhej, jag är 28 år, bor i bästa staden Malmö och jobbar som socionom.

Det bästa jag vet är att dansa, kisa mot solen, städa, Paris, öl på fredagar, kärlek, cykla och när saker blir som jag tänkt mig.