TÅGSEMESTER DAG 6, MONTEROSSO.

Näst sista dagen i Monterosso blev också den bästa. Vi vaknade tidigt och gick ner till focaccerian och köpte med oss mackor och cappuccino som vi åt nere på stranden, helt ensamma där. Ett morgondopp innan kaffet.

Promenerade runt i vattebrynet för att svalka mig.

Resten av dagen gjorde vi det vi gjort varje dag sen vi kom till Italien. Solade, badade, läste, åt gelato, drack en öl i havet, gjorde korsord, slumrade i skuggan, lyssnade på poddar. Underbart.

På eftermiddagen gick vi upp till vårt rosa hus och gjorde vid oss inför utflykt.

Gick ner till gamla delen av Monterosso, köpte biljetter till en båttur en timme senare och beställde in ett glas prosecco som blev två, vi var så glada och vinet var så gott.

Sen satte vi oss på båten och lämnade Monterosso. Monterosso är ju en del av Cinque Terre som består av fem små fiskebyar som ligger längst med kusten, där Monterosso är den största av de fem byarna. Det är relativt nära mellan vissa byar och hade det inte varit så extremt varmt hade vi vandrat mellan byarna, men det var tyvärr omöjligt i 33-gradig hetta så istället fick det bli båt. Brisen ute på vattnet var helt magisk i värmen, och så fick vi se de andra byarna på håll också. Perfekt utflykt.

Den här båtturen är ett av mina topp 10 lyckligaste ögonblick i år.

Längst bort ligger Riomaggiore, där vi skulle hoppa av. Som ett vykort.

Vi bokade bord på en restaurang där vi åt pasta, chokladfondant och drack prosecco, vi promenerade runt i byn, drack drinkar, hittade en takbar uppe i ett berg, tog tåget tillbaka till Monterosso där vi avslutade kvällen med att nakenbada i mörkret under den stjärnklara himlen och jag var 100% lycklig.