TÅGSEMESTER DAG 8 OCH 9, ITALIEN - SCHWEIZ - TYSKLAND - DANMARK - SVERIGE.

På fredagsmorgonen ringde klockan vid halv sju, det var dags att checka ut och påbörja resan hem. Vid 07.30 på fredagen lämnade vi Monterosso, och vid 17.30 på lördagen var vi hemma i Malmö.

Vi försökte så gott vi kunde att åka tåg som inte krävde platsreservation eftersom det ju för med sig en extra kostnad vilket känns onödigt när man har Interrailkort, så i Italien kryssade vi oss fram med fyra olika regionaltåg varav ett krävde platsreservation.

Vid lunch var vi framme i Milano där det typ var 35 grader varmt. Vi gick för att äta lunch och det gick knappt att njuta eftersom det var så varmt, men jag kände på en gång att jag nog skulle kunna tycka om den staden. Centralstationen i Milano var vacker men full av folk, så vi fick lite lätt panik. Vi köpte med oss några öl och satte oss sen på tåget till Domodossola vid Italienska gränsen, där vi hann med en glass och ett glas prosecco innan vi åkte över gränsen till Schweiz.

I Brig bytte vi tåg igen. Det var så vackert där. Vi kom i god tid till tåget, så jag stod här utanför ett tag och andades lite frisk luft och tittade på bergen och bevittnade ett tårdrypande farväl mellan en mamma och en dotter på perrongen, och det fick mig att tänka på min egen mamma vid perrongen med tårar i ögonen när hon vinkade av mig vid stationen när jag bodde i Stockholm. Så sorgligt och fint.

Schweiz alltså. Så fnt.

Sent på eftermiddagen var vi framme i Basel i Schweiz. Vi satte oss på en restaurang och åt rösti, och det kändes hela tiden som att det skulle börja regna. Efter en stund hörde vi en smäll och helt plötsligt   kom ett enormt hagelregn, åska och till sist även ösregn. Vi barrikerade oss inne på restaurangen och lagom till att vi behövde gå mot tåget hade det slutat. Phu. Vid 23-tiden hoppade vi så på nattåget från Basel till Frankfurt.

De enda biljetterna som fanns kvar när vi skulle boka nattåg för någon månad sen, var det här tåget (utan liggkupé) där vi var tvungna att vänta två timmar och byta tåg i Frankfurt kl 03-05. Det var ingen härlig upplevelse kan jag meddela. Jag lyckades kanske sova en timme eller två, men vid 03 var det alltså dags att ta alla saker och hoppa av tåget igen.

Vi köpte mackor och promenerade runt på perrongen för att fördriva tiden. Mitt i natten och säkert 25 grader varmt.

Vid 05 på lördagsmorgonen hoppade vi på tåget från Frankfurt till Hamburg. Kan säga att vi (trots att vi inte heller den här gången hade liggplats) alla somnade direkt. Någon timme senare hade det ljusnat över Tyskland och jag vaknade, letade upp de andra och så gick jag och Sandra och köpte kaffe. Så mysigt.

Runt 9-tiden var vi framme i Hamburg.

Vi gick till ett café och beställde in en enorm frukost med massa bröd.

I Hamburg stötte vi sen på det enda "bekymret" under hela resan, och det var att tåget som skulle ta oss från Hamburg till Köpenhamn var fullproppat med folk. Hela perrongen var full av människor och när tåget rullade in var det bara två vagnar. Kaosigt men vi fick ändå sitta på våra förbokade platser och tåget rullade iväg utan större försening, så det var relativt smärtfritt ändå även om det var lite stressigt. Via färjan tog vi oss sen över till Danmark och Köpenhamn där vi till sist tog tåget över till Malmö där vi landade efter att ha rest i 1,5 dygn på 10 olika tåg.

Jag rekommenderar verkligen alla att resa med tåg nästa gång, det går inte att beskriva vilken härlig upplevelse det var att få se alla dessa städer som jag aldrig hade fått se om vi hade tagit flyget! Nästa gång kommer jag inte ha så intensiva resdagar Om jag ska åka nattåg igen kommer jag definitivt boka liggplats, men jag tror också det är bra att stanna lite längre på några ställen. Dels för att få mer tid att utforska staden, men också för att kunna sova en hel natt och fylla på med energi.

Vi hade ju bokat nattågen, alpturen och tågen mellan Köpenhamn och Hamburg i förväg, men förutom det var det skönt att ha resterande resor obokade, annars hade jag nog mest suttit och varit stressad över vad som skulle hända om något tåg blev försenat och om vi skulle missa någon anknytning. Ett tips är att räkna gott om tid mellan anknytningarna. Vi hade ju också två extra resdagar på Interrailkorten ifall något skulle gå snett, vilket var skönt även om vi aldrig behövde använda dem. Egentligen var det inget som gick snett, ett av tågen blev en timme försenat och ett annat ca 45 minuter, men det var inte hela världen. Ett annat tips är att boka tågen i god tid innan. Vi bokade 1,5-1 månad innan och det var absolut inte tillräckligt, de flesta avgångarna var fullbokade då.

Att åka tåg genom Europa var inte lika jobbigt som jag hade föreställt mig, även om det inte var roligt att åka nattågen eftersom det inte blev särskilt många timmars sömn. Jag kan inte tänka mig något trevligare sätt att resa på och hoppas i framtiden att det kommer bli lättare att planera och boka sin resa via någon smart sida. Hade en väldigt romantisk syn på tågresandet redan innan, och den förstärktes bara ännu mer av den här resan. Så himla glad och tacksam för att jag fick uppleva det! Att vakna på tåget medan solen går upp över södra Tyskland och att få dricka bubbel på ett tåg genom alperna i Schweiz glömmer jag aldrig.