TÅGSEMESTER.

Alltså detta känns så overkligt. På fredag åker jag och fyra kompisar på tågsemester genom Europa. Det som först började med att jag ville åka på semester men inte flyga, blev en tågresa till Italien med några stopp på vägen. Jag är så glad och tacksam för att jag de senaste åren har föreslagit olika resmål till mina kompisar och de bara har svarat "absolut!". Minns för några år sedan när jag beskrev mig själv som en person som inte gillade att resa och nu ständigt funderar på nästa resa och var jag vill åka härnäst. Vilken lyx. Jaja hur som helst. På fredag morgon åker alltså jag, Sandra, Linnea, Sanne och Johanna iväg med tåget från Malmö till Köpenhamn.

Vår första tågresa blir relativt kort, vi åker mellan Köpenhamn och Hamburg och kommer sen att ha typ åtta timmar att spendera i Hamburg. Jag har ju varit i Hamburg en gång tidigare och älskade verkligen den staden.

Sent på kvällen kommer vi ta nattåget från Hamburg och är sen framme i Basel i Schweiz på morgonen. Därifrån tar vi tåget vidare till Schweiz äldsta stad Chur med typ 30 000 invånare. Lördagen kommer vi spendera i Chur där vi även kommer sova en natt på hotell.

På söndagen tar vi tåget från Chur till Tirano i Italien. Men det är inte vilken tågsträcka som helst utan en världsarvsklassad rutt på den Rätiska järnvägen mellan alperna i Schweiz, genom broar och tunnlar och 2250 meter över havet fram till italienska alperna. Turen tar lite mer än fyra timmar och är nog en av de saker jag ser allra mest fram emot på resan. Järnvägen byggdes runt mellan slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.

På söndagen tar vi oss sen från Tirano till Milano och slutligen till Cinque Terre och Monterosso där vi kommer spendera fyra dagar. Jag har aldrig varit i Italien men velat åka dit länge, så det ska bli så himla kul att äntligen få se det! Att dessutom få se både Milano OCH drömstället Monterosso..... nej det är nästan för bra för att vara sant. Kan knappt fatta att den här resan faktiskt blir av. Jag har förebrett mig genom att googla massor, skriva packlista och lyssnat på ett avsnitt om tågresor i Stil i P1. Så pirrig nu!