TÅGSEMESTER DAG 1 och 2, HAMBURG, BASEL OCH CHUR.

Okej här kommer första delen av den långa följetången om vår tågsemester! Vi hade köpt Interrailkort med sju resdagar. Vi behövde egentligen bara fem resdagar men vi tog två extra om det skulle hända något oväntat på vägen. Vi hade bestämt en rutt vi skulle åka och bokat ca 50% av tågen längs vägen, som till exempel nattågen och de tåg man måste ha platsreservation på för att åka med, men resten hade vi oplanerat.

Resan började sådär, eftersom vårt allra första tåg från Malmö till Köpenhamn blev inställt. Men vi hann med ett tidigare tåg och tog oss till Köpenhamn där vi köpte frukost och sen påbörjade vi den första etappen av resan som var till Hamburg.

I Rødby i Danmark byter man till färja för att åka över till Puttgarten, Tyskland.

Vi hade sett fram emot en öl på soldäcket på färjan. Oj så trevligt!

Efter färjan åker man ungefär två timmar med tåg i Tyskland.

Tåget blev ungefär en timme försenat i Tyskland, så vid 15.00 var vi framme i Hamburg! Hurra!

Vi lämnade av våra resväskor på centralen och tog sedan S-bahn till Sternschanze.

Vi satte oss på en uteservering i solen och hade det så himla bra. Alltså jag ÄLSKAR Hamburg, tycker att det är så trevligt där.

Sen blev vi akuthungriga och satte oss på en restaurang med tråkig asiatisk mat som inte smakade så mycket. Synd, men vi lät inte det tynga ner oss utan gick vidare tillbaka mot centralen där vi hittade ett fantastiskt litet ställe med ett ledigt bord precis där solen höll på att gå ner mellan husen.

Vi beställde in en flaska bubbel som vi drack upp alldeles för snabbt, men det var en sån himla underbar stund.

Sen gick vi tillbaka till centralen och hämtade ut våra väskor och köpte lite snacks till nattåget. Jag tog ut linserna och tvättade av sminket på toaletten på centralen eftersom jag gärna ville undvika vattnet på tåget. Runt 22 gick tåget från Hamburg till tyska delen av Basel. Vi hade av misstag råkat boka ett tåg utan sovkupéer, så det var inte ett riktigt nattåg utan ett vanligt tåg med bara vanliga säten. Så natten spenderades helt enkelt sittandes, i en upplyst tågvagn som stannade på många mellanstationer och därför blev det inte så jättemycket sömn. Resan tog tio timmar och av de timmarna sov jag högst fyra, och de var varken sammanhängande eller bekväma timmar.

Men känslan när jag vaknade till runt halv sex på morgonen och tågvagnen var alldeles knäpptyst och solen var på väg upp över södra Tyskland, den känslan var magisk.

En efter en vaknade vi och letade upp varandra, eftersom alla hade spridit ut sig under natten och försökt halvlägga sig så gott man kunde på de sätena som var lediga. Och precis då kom en tågvärd förbi och sålde kaffe och så fick vi en så fin stund där på morgonen i solen med kaffe och några av mina granolabars. Fantastiskt.

Runt åtta på morgonen kom vi över till Basel i Schweiz där vi hoppade av tåget.

Vi hittade ett Starbucks precis vid stationen där vi köpte frukost och drack massa kaffe.

Sen la vi oss i en park och vilade en stund.

Runt lunch bestämde vi oss för att det var dags att åka vidare.

Jag lyssnade på Carina Bergfeldts sommarprat och åt kakor.

Basel ligger ju precis på gränsen till Tyskland, och jag som aldrig varit i Schweiz tidigare hade ingen direkt uppfattning om landet. På tåget som körde via Zürich började landskapet utanför tågfönstret sakta att ändra karaktär, från platt och grön skog till berg och turkosa floder.

Det var så galet vackert, och jag var helt oförberedd på den här naturupplevelsen. Det var helt otroligt.

Lite senare på eftermiddagen var vi framme i Chur, där vi hade bokat ett hotell över natten.

När vi checkat in och tagit en extremt efterlängtad dusch gick vi ut igen och tog en öl i skuggan.

Var man än tittade såg man de här otroliga bergen som en kuliss bakom staden. "Alltså TITTA!!!" säger Linnea på denna bilden.

När vi gått runt ett tag och konstaterat att det kanske inte fanns så mycket att GÖRA i den här lilla staden, satte vi oss på en restaurang och åt. Jag tog en grekisk sallad som var väldigt god.

Lite senare ville några gå hem och vila, så vi andra bestämde oss för att ta en promenad för att se om det verkligen bara var det här lilla som Chur hade att erbjuda. Vi visste visserligen att Chur skulle vara en liten stad, men det är ändå Schweiz äldsta stad och människor har bott på platsen i över 5000 år.

Vi gick in i några gränder och irrade runt på små gator och tittade på massa gamla fina pittoreska hus, och stannade till vid en bar och drack en drink.

Och när vi kommit bort från den innersta kärnan så säg vi ännu mer av bergen och började gå upp för en lång backe där vi tänkte att vi nog skulle få en bra utsikt. Köpte med oss en öl som vi drack på vägen.

Och uppe på backen möttes vi av det här. Så himla fint när solen höll på att gå ner bakom bergen.

Kanske påverkades vi av sömnbrist och drinken som vi nyss druckit, men vi promenerade runt, runt och var i det närmaste lyriska över den makalösa naturen. Ibland är det bra att ha låga förväntningar, för att jag skulle bli golvad av de schweiziska bergen trodde jag aldrig.