TÅGSEMESTER DAG 3, ALPTUREN MELLAN SCHWEIZ OCH ITALIEN.

Söndagen den 21 juli vaknade vi upp i Chur, Schweiz. Efter att ha sovit eller ja "sovit" på ett tåg natten innan var det så obeskrivligt skönt att få sova i en säng på ett hotellrum. Trots att vi vaknade redan vid 06 hade jag sovit så himla bra. Det behövdes verkligen för att ladda om batterierna efter två resdagar.

Vi hade en tid att passa och var tvungna att ge oss av tidigt, men hann ändå med en kort promenad runt hotellet innan frukosten öppnade. Vi hade fått veta att man kunde dricka vattnet i de många fontänerna runt om i staden och när vi smakade vattnet var det det godaste vi någonsin druckit. Jag överdriver inte. Det var SÅ gott! Vi fyllde alla flaskor vi hade och packade ner i resväskorna.

Oj så härligt med frukostbuffé med massa bröd och kaffe.

Runt 8 checkade vi ut från hotellet och gick ner till tågstationen. Vi skulle nämligen åka med Bernina Express genom schweiziska alperna över till Italien, något av det jag såg fram emot mest med hela resan. Bernina Express är ett tåg med panoramafönster som går på Rätiska järnvägen från Chur i Schweiz till Tirano i Italien, och delar av resan är upptagen på UNESCOs världsarvslista. Järnvägen började byggas 1898 och stod klar 1910. Den rutten vi åkte tog lite mer än fyra timmar.

Vi åkte i fyra timmar men det kändes som en timme, för vi var HELT tagna av utsikten och i extas över hur vackert allt var.

De hade även en audioguide som man kunde lyssna på samtidigt som man passerade vissa specifika delar under färden, som till exempel vissa särskilda broar och dalgångar.

Är detta roliga bilder för er att titta på? Jag vet inte. Det var omöjligt att göra naturen rättvisa med en kamera, allting var så stora upplevelser och när jag nu ser bilderna kan de knappast återge hur magiskt det var.

Vi beställde in ett glas prosecco.

Åkte förbi hästar, kor och människor som vandrade i alperna.

Och så åkte förbi glaciärer. Här uppe stannade tåget så att man kunde gå av och ta lite frisk luft och såklart, fota utsikten. Det här var så fint att vi fick gåshud.

Överlycklig i alperna!

De här två försvann en stund och kom tillbaka med varsitt glas Grappa. Så glada!

Vi åkte vidare.

Sen åkte vi över gränsen till Italien och sista delen av turen gick långsamt och i cirklar ner för bergen mot Tirano.

Strax efter lunch var vi framme i Italien. Den känslan! Tusen känslor på samma gång efter den fantastiska tågresan vi precis varit med om, och så att få komma till ett nytt land och den extrema tryckande värmen som kom emot oss.

Vi hoppade på ett regionaltåg mot Milano.

Varmt och öppna fönster och gardiner som fladdrar i vinden. Sinnebilden av en tågresa genom Europa.

Sakta byttes naturen ut mot berg och skog till massa färgglada hus som låg tätt.

Och så var vi framme i Milano två timmar senare, där vi hade 25 minuter på oss att byta till vårt nästa och sista tåg.

Jag lyckades slumra till på tåget och utanför fönstret var det nu istället för berg bara vatten utanför fönstret. Drygt tre timmar senare var vi så till slut äntligen framme i Monterosso där vi skulle spendera de kommande fyra dagarna. Den här känslan när vi hoppade av tåget och gick ner för en trappa och möttes av den här utsikten. Så härligt!

Vi hade bokat en lägenhet via airbnb som vi promenerade bort till.

De sista timmarna på tågresan pratade vi om vad vi skulle göra när vi kom fram. Eftersom alla var så varma var vi alla överens om att vi skulle bada, och vi skulle också ta med oss en flaska prosecco ner till stranden bestämde vi. Så så fort vi lämnat våra väskor i lägenheten bytte vi om till badkläder.

Utsikten från lägenheten. Där nere satt italienare och pratade och drack vin under CITRONTRÄDEN. Fattar ni hur idylliskt?

Linnea dansar på väg mot stranden-dansen.

Klockan var halv nio och solen höll på att gå ner bakom bergen, och vi öppnade en flaska bubbel och sprang ner i vattnet. Så sjukt skönt. Gick upp och beställde pizzor som vi tog med oss ner till stranden igen medan vi njöt av utsikten och känslan av att äntligen vara framme i Italien efter tre dagars tågresande.