BARCELONA DAG 1.

För prick en vecka sedan satte jag och Sandra oss på flyget till Barcelona! Jag har ju bestämt att jag bara får flyga en gång per år, så detta blev alltså årets flygresa efter att resan till New York blev inställd. Lite mer behagligt att flyga tre timmar istället för åtta desutom. På flyget lyssnade jag för övrigt på P3 Musikdokumentär, avsnitten om Britney Spears och Spice Girls. SÅ bra, ni måste lyssna. Hur som helst! Kom fram till underbara 22 grader och sol. Åkte buss från flygplatsen in till stan och började ta oss mot hotellet och jag kände DIREKT att det här var en bra stad.

Magiskt väder. Men helt plötsligt blev det mulet och började regna lite, så vi satte oss på en restaurang och beställde in tapas och vin. Det enda rimliga att göra efter 45 min i Barcelona.

Sen checkade vi in på hotellet, Praktik Bakery. Alltså ett bagerihotell. Drömmen. Ni kan ju tänka er hur gott det luktade där inne.

Eftersom vi hade gått upp i ottan var vi supertrötta och skulle vila lite, men råkade somna i EN TIMME. Herregud. Då är det semester.

Sen gick jag ut och köpte lite snacks och kaffe, och så lyssnade vi på musik och satt på golvet och sminkade oss. Mys.

Ut på stan!

Vi bodde precis vid La Pedrera, och den måste man ju såklart fota.

Vi gick några meter längst med Passeig de Gràcia, tittade upp och såg att det var fullt av takbarer överallt. "Men hur kommer man upp" sa jag som alltid är lite nervös och orolig av mig. "Äh, vi går väl bara in här" sa Sandra och så gick vi in i en port och tog hissen upp till åttonde våningen.

Där uppe var utsikten magisk och vinet var dubbelt så dyrt som nere på gatan, men vad gör det när man är på semester. Vi beställde in nachos med guacamole också, when in Rome liksom.

Sen var det dags att hitta på något kände vi, så vi promenerade bort till Sagrada Familia.

Vi tänkte att vi skulle gå in i katedralen, men biljetterna var tydligen utsålda sedan länge. Så vi fick nöja oss med att köpa billiga örhängen från en försäljare på gatan och äta glass i parken utanför.

Av en slump hittade vi en restaurang i närheten, La Taqueria.

Och på små runda pallar vid bord med plastduk åt vi sen helt sjukt goda quesadillas och drack mexikanska mojitos. Mums.

Och sen var vi så trötta att vi höll på att kollapsa, så vi gick hem och somnade supertidigt.